Nu har jag fått ihop den. Men det var nog sammanlagt flera timmars slit. Kan ju skriva hur jag till slut gjorde ifall nån annan med samma problem hittar tråden.
1. Man fattar rätt snabbt att man först ska montera bort urkärnaren som är fäst frampå svarven, så den är ur vägen. Och att man sen ska trä på fjädern på axeln och fästa fjäderns lilla hake på den lilla pluppen med spärren till skalarmen innanför.
2. Nästa steg blir då att trixa in den långa haken i hålet den ska sitta i.
3. Nu kommer det roliga. Man måste spänna fjädern rätt hårt för att tvinga ner skalarmens axel där den ska vara och samtidigt hindra den lilla haken från att hoppa av ploppen. Jag hade inga verktyg som jag kom åt med och hade behövt minst två händer till. Gick inte så bra.
Tricket blev tillslut att surra fast den lilla haken och spärren hårt mot godet i varven med bommullstråd. Fettade också in hålen som axeltapparna skulle in i. Nu gick det efter ett par försök!
Tack igen, Zackariasgården. Är så glad att Hulda funkar igen. Inte samma sak att köpa en ny som att använda sin gamla trotjänare.
![Wink ;)](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/wink.gif)