Om man ska bygga något med en stirlingmotor så kan det visserligen bli effektivt och bra, men knappast enkelt och billigt. Man kan ju inte komma över fabriksbyggda stirlingmotorer till pris som en privatperson har råd att betala, varken fabriksnya eller begagnade. Och att bygga en bra stirlingmotor själv kräver mer mekaniska verkstadsresurser och ingenjörskunskaper än de flesta hempulare kan tänkas ha.
Vad de flesta tidigare stirlingmotorprojekt föll på, var att en stirlingmotor inte tycker om plötsliga belastningsändringar. Den är som ett kärnkraftverk i det avseendet - fungerar bäst med konstant belastning som möjligen ändras mycket långsamt. Om man driver ett elverk med en stirlingmotor så får man räkna med att den tvärstannar om den har körts med lätt last en tid och man plötsligt slår på någon större elförbrukare. Liksom att om man plötsligt slår av lasten, så övervarvar motorn och det dröjer lång tid innan elverket är nere på rätt frekvens igen.
Idag, med modern batteriteknik, är ju de problemen lätta att lösa med en rejäl batteribank som buffert.
Så för hembygge är det nog gengas som gäller i första hand - någon befintlig gammal bensinmotor som konverteras för gengasdrift, hemslöjdat gengasaggregat, och en generator som man kommer över någonstans.
Underhållsarbetet blir såklart mer krävande än för en stirlingmotor, och om man använder gamla motorer från skrotade bilar kan det förstås hända att de inte har så lång livslängd kvar. Det blir också mer arbete med vedhanteringen för ett gengasaggregat - antingen att hugga kubb eller att sikta flis så man får fram en fraktion som fungerar bra. Fliseldade gasgeneratorer brukar inte gilla att det följer med spån, stickor och alltför små bitar i flisen. Pellets är ganska tveksamt som gengasbränsle, i synnerhet den bränslepellets som finns på svenska marknaden. Finsk pellets är av en annan kvalitet och det verkar som om den fungerar bättre.