Har du kollat på Granngården?
Här (Värmdö) säljer Granngården säckar med bara vete och bara havre.
Annars: Höns brukar gilla majs om de är vana vid det. Verkar heljobbigt att separera från en blandning. Jag skulle nog haft lite is i magen och tagit bort all annan mat tills de ätit upp majsen. Inte för att majs innehåller något särskilt väsentligt för hönsen, utan bara för att jag ogillar spill.
Jag vet inte vad du menar med att hönsen "behöver vete". Kolla på innehållsförteckningen av pelletsen. Troligen står det vete där. Men jag tror inte egentligen att vete är nödvändigt för höns. Kolhydrat är nödvändigt, finns i alla sädesslag och på annat håll också. Protein är också nödvändigt och är vanligare som bristvara. Och det är inte vilket protein som helst heller, utan det ska innehålla särskilda aminosyror, metionin och lysin bl.a. (möjligen har jag stavat fel här, orkar inte kolla just nu) Dessa finns mest i animaliska livsmedel, men kan också tillverkas syntetiskt och ingår i pelletsen. (Ekologisk pellets har inte syntetiskt protein utan annat, ofta fisk tror jag.)
Höns som går fritt kan få de rätta aminosyrorna från maskar, sniglar, insekter, smågrodor. Höns är utpräglade allätare av naturen.