Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lufta jorden istället för att gräva om eller ploga  (läst 1739 gånger)

Mjölnare

• -Dat legem natura tibi, non accipit ipsa.-
    • Jämtland
lufta jorden istället för att gräva om eller ploga
« skrivet: 16 maj-07 kl 11:58 »
hejsan,

jag läste om ett trädgårdsverktyg som ser ungefär ut som en lie, fast vertikalt, och mycket stabilare. med den skär man genom jorden innan frösättningen/plateringen, för att lufta jorden. en fördel ska vara att naturliga jordstukturen inte förstörs (som det görs när man grävar om eller plogar), men jorden luckras och luftas.

förstår ni vad jag menar?

på tyska heter dessa verktyg 'sauzahn' , 'suggtand' på svenska om man översätter direkt och hansynslöst ;)
här ser ni hur den ser ut:
http://www.gaertnernohnegift.de/gartengeraete/sauzahn/sauzahn.html

min fråga är nu, finns det såna redskap även för traktor? eller kan man bygga något sånt själv?

vi har betesmark som hästarna (två) trampar sönder och som har dålig vattenupptagningsförmåga efter två år. jag vill gärna luckra upp dessa ytor utan att ploga dem.

Anders Plogen

• -
Re:lufta jorden istället för att gräva om eller ploga
« Svar #1 skrivet: 16 maj-07 kl 18:07 »
Jag har för mig att en tallriksharv har ungefär den funktionen; att luckra utan att vända på jorden. Suggtanden verkar lite omständig att använda på en hel åker....

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 16 maj-07 kl 18:49 »
hejsan,

jag läste om ett trädgårdsverktyg som ser ungefär ut som en lie, fast vertikalt, och mycket stabilare. med den skär man genom jorden innan frösättningen/plateringen, för att lufta jorden. en fördel ska vara att naturliga jordstukturen inte förstörs (som det görs när man grävar om eller plogar), men jorden luckras och luftas.

förstår ni vad jag menar?

på tyska heter dessa verktyg 'sauzahn' , 'suggtand' på svenska om man översätter direkt och hansynslöst ;)
här ser ni hur den ser ut:
http://www.gaertnernohnegift.de/gartengeraete/sauzahn/sauzahn.html

min fråga är nu, finns det såna redskap även för traktor? eller kan man bygga något sånt själv?

vi har betesmark som hästarna (två) trampar sönder och som har dålig vattenupptagningsförmåga efter två år. jag vill gärna luckra upp dessa ytor utan att ploga dem.
Kör du runt med en enda "suggtand" efter traktorn plattar nog till mer än du luckrar upp ;).
Men visst det är inte speciellt avancerat att svetsa ihop en bred ram med trepunktfäste och fästa önskat antal "suggtänder" köpta eller hemtillverkade på den.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Mjölnare

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-07 kl 19:31 »
Kör du runt med en enda "suggtand" efter traktorn plattar nog till mer än du luckrar upp ;).
Men visst det är inte speciellt avancerat att svetsa ihop en bred ram med trepunktfäste och fästa önskat antal "suggtänder" köpta eller hemtillverkade på den.

/Fred

naturligtvis hade jag tänkt mig lite mer än bara 'en' tand på redskapet...
om jag hade flera såna, typ 15 eller 20, återstår problemet om det dyker upp ett hinder, typ sten, under ytan. någon utlösningsmekaniken som man har på plogar blir nog för avancerat för mig att svetsa ihop...

tallriksharven ska jag undersöka något mer...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 maj-07 kl 19:48 »
naturligtvis hade jag tänkt mig lite mer än bara 'en' tand på redskapet...

Och vips har du en kultivator?

Mjölnare

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 16 maj-07 kl 20:15 »
Och vips har du en kultivator?

aaaaaaaah  :D
kultivator heter grejen! tusen tack, nu vet jag!
som icke svensktfödd och dessutom icke lantbruksuppväxt måste man ibland göra omvägar... tack än en gång :)

kommer en kultivator tillräckligt djup ner i en gräsäng utan att förstöra den? eller skulle jag göra pinnarna smalare med vinkelslipen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser