Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frukost - tips önskas!  (läst 3102 gånger)

Mysla

• Norrbotten
Frukost - tips önskas!
« skrivet: 21 mar-07 kl 12:26 »
Varje morgon äter jag havregrynsgröt. Det är ju verkligen inte onyttigt på något sätt men väl så enformigt. Jag brukar variera tillbehören för att få lite nya smakupplevelser och jag tror nog att jag provat äta gröten på de mest tänkbara sätt. Med sylt av olika slag, med äppelmos, med kanel och socker, med bara linfrö på, med kokosflingor och honung(detta är riktigt, riktigt gott!!), med hackade nötter och russin osv osv.
Hur bra fantasi jag än har gällande tillbehören så är jag nu ganska less på havregrynsgröt och min fantasi räcker inte så långt att jag kan komma på ett bra substitut för den.

Så min önskan är nu att få veta vad ni brukar äta till frukost. Eller iaf att få några tips om vad jag kan käka som är ungefär likvärdigt med havregrynsgröt i näringsinnehåll och så.

Trevlig eftermiddag kära tangentknackare!

Eulalia

• Gäst
Re:Frukost - tips önskas!
« Svar #1 skrivet: 21 mar-07 kl 12:36 »
nästan samma ingredienser, men lite onyttigare :-)

släng en hand socker i stekpannan, låt smälta lätt, i med lite vatten (lite!) och rör om.
I med havregryn, och du har en härlig crunch! Du kan variera lite med kokosflingor, russin, nötter osv..

gott med mjölk och diverse hackad frukt

Mysla

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 21 mar-07 kl 12:39 »
nästan samma ingredienser, men lite onyttigare :-)

släng en hand socker i stekpannan, låt smälta lätt, i med lite vatten (lite!) och rör om.
I med havregryn, och du har en härlig crunch! Du kan variera lite med kokosflingor, russin, nötter osv..

gott med mjölk och diverse hackad frukt
Aaah, det lät gott! Är det ungefär som Start-müsli när det är klart?

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 mar-07 kl 12:40 »
Start-Musli har jag inte smakat, men det är som Crunch som man kan köpa..fast godare :-)

Mysla

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 21 mar-07 kl 12:45 »
Start-Musli har jag inte smakat, men det är som Crunch som man kan köpa..fast godare :-)
Okej, jag får prova det då! Tackom!  ;D

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 21 mar-07 kl 12:48 »
Ägg då? Det är ju gott!  ;D
Omelett med ägg, paprika, bacon eller annat kött, tomat lite ost.. you name it!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 mar-07 kl 13:06 »
KAFFE med mycket socker, så andarna vaknar, sedan ett par skivor gott bröd med stekt ägg på någon och kryddad färskost på någon.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 mar-07 kl 13:17 »
Som Skytten, fast utan socker, bröd, ägg eller ost.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 21 mar-07 kl 15:01 »
Äter flingor, youghurt och mackor med goda pålägg. Ibland kokt ägg och ibland gröt oftast mannagrynsgröt men, även havregröt. Juice, mjölk och te dricks till och när jag lyxar till det jordgubbsmoothie.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 mar-07 kl 21:36 »
Varje morgon äter jag havregrynsgröt. Det är ju verkligen inte onyttigt på något sätt men väl så enformigt. Jag brukar variera tillbehören för att få lite nya smakupplevelser och jag tror nog att jag provat äta gröten på de mest tänkbara sätt. Med sylt av olika slag, med äppelmos, med kanel och socker, med bara linfrö på, med kokosflingor och honung(detta är riktigt, riktigt gott!!), med hackade nötter och russin osv osv.
Hur bra fantasi jag än har gällande tillbehören så är jag nu ganska less på havregrynsgröt och min fantasi räcker inte så långt att jag kan komma på ett bra substitut för den.

Så min önskan är nu att få veta vad ni brukar äta till frukost. Eller iaf att få några tips om vad jag kan käka som är ungefär likvärdigt med havregrynsgröt i näringsinnehåll och så.

Trevlig eftermiddag kära tangentknackare!

istället för att äta gröt varenda morgon, så hade jag satsat på att baka olika limpor (recept finns det ju en uppsjö av!) med olika smak. gärna med ost eller skinka på.
till det hade jag ätit ett ägg.kokt eller stekt (stekt kan du ju ha på mackan)
duckit vatten eller juice.

eller.....

mjölk eller fil och musli, billigt och bra.

te och knäckebröd

hallon och mjölkshake. (frusna hallon och mjölk mixas ihop)
kommer inte på mer nu,hoppas att nåt duger som variation åtminstonde ;)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 21 mar-07 kl 22:12 »
Gröt på musli, snabbvarianten av dina varianter...

Har jag inte lust för gröt så blir det fil o musli.

En grej som jag tror mig vara ensam om ??? är flingor+fil+lingon  :P Så gudomligt gott att det vattnas i munnen  ;)

Kineser äter nudlar till frukost, man vispar i ett ägg när man kokar + ev.lite grönsaker. Ser ut som spyer men faktist helt ok.

Italienare äter cappuccino med typ croissant eller munk till  :) Nu är jag ute o cycklar ur näringssynpunkt  ;D ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 22 mar-07 kl 03:59 »
Är lite emot kolhydrater på morgonkvisten.

Äter överhuvudtaget inte speciellt mycket när jag vaknar.

Brukar ta min morgonsväng på grden och sedan gå in vid 10-rycket och sätta på kaffepannan.

En typisk "brunch" för mig brukar bestå av 4-6 ägg, några skivor bacon eller bräckt skinka, ett par rostade surdegsmackor, ett par tomater, paprika, kokt broccoli eller brysselkål, och ett par koppar kaffe. Till det ett par glas juice.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 23 mar-07 kl 17:51 »
Citera
I med havregryn, och du har en härlig crunch! Du kan variera lite med kokosflingor, russin, nötter osv

Herregud så gott att lägga på fruktsallad o toppa med en klick matyoghut, känns nästan nyttigt!!!!!!!!! SOM PAJ FAST FETTFRITT!

Tack Eulalia!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #13 skrivet: 23 mar-07 kl 18:04 »
Eftersom jag älskar den crunchiga och sötrostade start-myslin men aldrig skulle betala för skiten så gör jag egen ännu godare mysli:

havregryn
linfrön
vetegroddar
cocosflingor
russin
strimlade osvavlade aprikoser
strimlade torkade fikon
hackade valnötter, pinjenötter, hasselnötter, mandel eller andra nötter

lägg detta i en ugnsform och över det häller du lite honung som du smält med lite rapsolja. rör om och ställ in i ugnen. rosta långsamt och på svag värme och rör ofta.

avnjut med 10-procentig yoghurt och lite färsk frukt!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Grönöga

• Dalsland
« Svar #14 skrivet: 19 apr-07 kl 01:39 »
Vad sägs om hemrostad mysli med yoghurt?
Själv är jag inte förtjust i "omtorkad" torkad frukt så den klipper jag ner i yoghurten vid serveringstillfället. Eller så mosar jag ner banan.

Jag brukar improvisera lite med vad jag har hemma men så här kan ett ca recept se ut!

en påse hasselnötter
en påse sötmandel
havregryn 1,5 dl
Rågflingor 1,5dl
linfrön 0,5 dl
sesamfrön 1 dl
solrosfrön 1 dl
vetegroddar

Hacka nötter+mandel och rör ner alltihop i en långpanna med ca 2 msk olivolja rosta på 100 grader i ca 2 tim, det kan ev behövas tillsättas mer olja under rostningen gång ifall det ser ut att bli för torrt. Är färdigt när nötterna börjar få en fin gyllenbrun färg.
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 apr-07 kl 14:46 »
Grönöga - sån musli gör jag med! Fast jag har på lite farinsocker och honung utblandat i vatten för att få lite crunchiare samt sötare.
Gubben lägger ofta på russin vid serveringen, men jag äter det som det är med vanlijyoghurt, helt ljuvligt gott!
/A

Grönöga

• Dalsland
« Svar #16 skrivet: 19 apr-07 kl 17:19 »
Visst är det! Det tar slut ack så snabbt bara, sambon älskar den lika mycket som jag. Ska göra i helgen igen, ska då testa  en liten sats med farinsocker och se hur det blir!
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 19 apr-07 kl 20:20 »
Var det variation på havregrynsgröt Du ville ha?  Jag är inte särskilt förtjust i den smaken, men magen gillar klibbet, så för att blidka munnen brukar jag låta en rejäl bit ost smälta på toppen.  Eller om jag campar/motsvarande och inte kan koka i kastrull:

Blanda grynen med russin, linfrö, solrosfrön och annat godis i skålen Du ska äta ur.  Lägg osten överst.  Häll över kokande vatten, på med lock (av nån sort) och låt stå (gärna i något isolerande, typ handduk eller filt) i en tio minuter ungefär.  Under tiden tar Du fram övriga verktyg.  Just innan Du börjar äta lägger Du på smör, kryddsalt, sylt, m m, som inte ska smälta i förtid.  (Ja, inte allt det där samtidigt, förstås!  Då blir det ju i alla fall ingen variation...)

Redigering: Ordval; min afasi slog till igår, men idag gick det bättre.  Jag är tacksam att den inte är värre!
« Senast ändrad: 20 apr-07 kl 20:25 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

linn.

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 jun-07 kl 11:01 »

Hejsan,

Jag är också en stor vän av havregrynsgröt men håller med om att det kan bli enformigt. Personligen brukar jag koka gröten med lite kanel, ingefära eller kardemumma och ha i lite russin, torkad frukt, linfrön och/eller nötter så blir det lite mer latjo. Ett tips istället för sylt är också färska frukter eller bär, tex björnbär.

På helgerna när jag har mer tid på mig att laga och äte frukosten passar jag, som många andra på att äta en lång brunch med ägg, god ost, färskt bröd, juice och smoothie. Men ska man stå sig länge och ur näringssynounkt är det ändå inget som slår gröten.

aino

« Svar #19 skrivet: 03 jul-07 kl 10:16 »
Min enformiga vardagsfrukost innefattar också gröt (+ ett kokt ägg).. Förr var gröten med jordgubbssylt och mjölk - vilket är helt uteslutet idag av tristess och att jag inte tål mjölken..
Jag varierar gröten med äppelmos, banan, päron - vad som finns hemma (just nu smultron!!). Att inte ha i för många olika saker åt gången är nog smart. Variera mellan solrosfrön, hackade mandlar, pumpafrön. Till det kan du variera med russin, plommon, fikon, aprikoser. Variera/blanda gryn.
Gröten får en helt annan smak om man gör den på mjölk - som man kan variera soja/ko/ris.
Konsistensen kan man också variera - allt från tjockt tapetklister till vattnig soppa (guu' va' gott det lät då..  :P )
Några gånger har jag även lagt i grynen i en torr kastrull och rostat dem först innan jag slagit på vatten - helt annan smak. Varning - bränns lätt, inte så gott då..

åh.. glömde nästan - när jag var barn gjorde mor min riktigt tjock gröt och så åt man den med mjölk och en klick smör som smälter på gröten - mm, så gott!

Hmm.. ska nog bättra mig själv på att variera..
/aino

Dela detta:

* Inloggade just nu

181 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser