Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täckodling  (läst 4102 gånger)

Johone

• Gäst
Täckodling
« skrivet: 11 maj-07 kl 09:37 »
Jag lägger ut en liten undran kring detta med täckodling. Att täcka med halm och gräsklipp vet jag av erfarenhet funkar men hur funkar det med hösilage?

Är det någon som vet hur det är med grobarheten på alla dessa fröer som finns i silaget.
Finns det risk att de gror eller har jäsningsprocessen förstört egenskapen?
Vanligt hö är ju inte att rekommendera till att täcka med då det blir problem med ogräs, men hösilaget som legat i vakumrullar och jäst blir ju en annan grej.

anette i bugared

• -
Re:Täckodling
« Svar #1 skrivet: 11 maj-07 kl 10:40 »
Jag har också tänkt täckodla potatis under gammalt osyrat hösilage/ensilage i år.
Jag har aldrig provat förr, men varje vår använder jag utgödsling från stallet som jordförbättring i växthuset. I denna gödsel/torvblandning finns rätt mycket ensilage som hästarna ratat efter att ha trampat i det, men jag har aldrig haft problem med ogräs pga ensilaget.

(Däremot, då jag forfarande använde halm som strö så fick jag med både havre o vete som extragröda bland tomaterna.)

Min tanke däremot är att det kanske blir för tätt med ensilage som täcke ovanpå potatisen, så att den skulle få svårt att ta sig upp i ljuset.
Nån som vet?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 11 maj-07 kl 10:53 »
Det borde vara en dålig ide att täcka med gammalt ensilage.

Ensilage innehåller massor med mikrober, bakterier och sporer som ger mögel och skadlig förruttning. Marken under ensilaget borde bli rena giftet....

Att täcka med torr halm som är ren och förhållandevis bakteriefri är bra. Torkningen av hö och halm ger den fina effekten att 99% av de skadliga bakterierna dör :)

RaggarBonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Anders Plogen

• -
« Svar #3 skrivet: 11 maj-07 kl 11:41 »
Jag tycker att det verkar vara en bra idé. I mina trakter är det många bönder som skördar stora arealer hösilage för att få ut eu-stöden. Sedan finns det inte tillräckligt med djur för att äta upp det så det ligger enorma travar med plastbollar lite överallt. Ett väldigt slöseri. Men det är ju finfint om man kan ta tillvara på det som jordförbbättring. Det är visserligen sant att det kan bildas en del giftigheter vid syrefri föruttnelse, men om man sprider ut det och luftar upp det så startar snart den normala nedbrytningen med bakterier och mögelsvampar vilket inte alls skadar friska levande växter.

Jag har ofta täckt med vanligt hö också. Har inte fått några särskilda ogräsproblem. Fröna som ramlar ner på jorden under täcket får inte tillräckligt med ljus för att etablera sig och till hösten brukar jag gräva ner alltihop. Jag har en känsla av att det finns så många miljoner ogräsfrön som flyger omkring i vilket fall som helst, så lite extra från höt gör ingen större skillnad.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 11 maj-07 kl 15:19 »
I mina trakter är det många bönder som skördar stora arealer hösilage för att få ut eu-stöden. Sedan finns det inte tillräckligt med djur för att äta upp det så det ligger enorma travar med plastbollar lite överallt. Ett väldigt slöseri.

Dom balar som ligger lämnade, är ju dom som är förstörda.....mögliga...
Varje bal är värd ca:300 kr så inte lämnar någon bonde fräscha balar kvar på åkrarna.  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anders Plogen

• -
« Svar #5 skrivet: 11 maj-07 kl 17:01 »
Dom balar som ligger lämnade, är ju dom som är förstörda.....mögliga...
Varje bal är värd ca:300 kr så inte lämnar någon bonde fräscha balar kvar på åkrarna.  ;D

Jovisst gör de det. Då tillgången är större än efterfrågan och långa transporter inte lönar sig. Vi har t.o.m. haft arrendatorer som gjort så på våran mark. Och jag såg senast för någon vecka sedan en granne som stog och sprättade ett 50-tal balar som legat i åkerkanten sedan förra sommaren. Inte för att det är några fel, utan för att han inte blivit av med det.

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 11 maj-07 kl 17:09 »
.
Jovisst gör de det. Då tillgången är större än efterfrågan och långa transporter inte lönar sig. Vi har t.o.m. haft arrendatorer som gjort så på våran mark. Och jag såg senast för någon vecka sedan en granne som stog och sprättade ett 50-tal balar som legat i åkerkanten sedan förra sommaren. Inte för att det är några fel, utan för att han inte blivit av med det.
Så sant. Dessutom är det ju svårare att sälja fodret i form av storbalsensilage till alla dessa små (och mellanstora)-brukare, med så få djur att en stor bal riskerar att bli dålig innan man gjort slut på den.

Konstigt att inte fler, som nu gör storbalar av sitt foder ( ett foder som sedan bara blir liggande), istället investerar i småbalspressar. Om det nu kan ge så mycket pengar, menar jag ::)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Sia

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 13 maj-07 kl 14:20 »
Konstigt att inte fler, som nu gör storbalar av sitt foder ( ett foder som sedan bara blir liggande), istället investerar i småbalspressar. Om det nu kan ge så mycket pengar, menar jag ::)
För mycket jobb, på tok för mycket jobb,
och för att få en effektiv skörd med småbalar måste man vara några stycken som lastar på/av, och nån som kör pressen, och nån som kör balvagn, och nån som fixar lunch å kaffe......
Sen måste solen skina, och diseln måste vara billig, och hästägaren som köper skiten måste ha pengar att betala med  ::)
En omöjlig ekvation mao.  8)

Det är många som odlar bidrag nuförtiden eftersom det inte finns nån efterfrågan på grödorna.
« Senast ändrad: 13 maj-07 kl 14:20 av Sia »
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Sia

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 13 maj-07 kl 14:22 »
Min tanke däremot är att det kanske blir för tätt med ensilage som täcke ovanpå potatisen, så att den skulle få svårt att ta sig upp i ljuset.
Nån som vet?
Man kan väl vänta med att täcka tills potatisen kommer upp, eller lämna en liten fläck fritt där potatisen kommer attt komma upp.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 13 maj-07 kl 14:25 »
Och jag såg senast för någon vecka sedan en granne som stog och sprättade ett 50-tal balar som legat i åkerkanten sedan förra sommaren. Inte för att det är några fel, utan för att han inte blivit av med det.
Har han sagt det själv att de inte alls är förstörda ?

Ingen plastar ensilage om man inte tänker sig att använda det själv elle sälja det.
Det kostar ju 40:- per bal i bara plastkostnad !

Konstigt att inte fler, som nu gör storbalar av sitt foder ( ett foder som sedan bara blir liggande), istället investerar i småbalspressar. Om det nu kan ge så mycket pengar, menar jag

Småbalar ? vi pratar ju om ensilage.....
Och 300 kr + moms rundbalen för bra ensilage är ju ett normalpris.

mvh Rosa
« Senast ändrad: 13 maj-07 kl 14:43 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Johone

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 maj-07 kl 20:24 »
Jag har också tänkt täckodla potatis under gammalt osyrat hösilage/ensilage i år.
Jag har aldrig provat förr, men varje vår använder jag utgödsling från stallet som jordförbättring i växthuset. I denna gödsel/torvblandning finns rätt mycket ensilage som hästarna ratat efter att ha trampat i det, men jag har aldrig haft problem med ogräs pga ensilaget.

(Däremot, då jag forfarande använde halm som strö så fick jag med både havre o vete som extragröda bland tomaterna.)

Nån som vet?

Om du gör som Anders Plogen tipsade om, att du ruskar upp höet så att det blir lite luftigare tror jag att det kommer att gå bra med potatisen. Har du provat förr att odla potatis under halm?
Själv ska jag testa med hö-silaget på halva landet till lite olika grönsaker.

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 13 maj-07 kl 21:08 »
Småbalar ? vi pratar ju om ensilage.....
Och 300 kr + moms rundbalen för bra ensilage är ju ett normalpris.

mvh Rosa
Jag pratar också om ensilage, småbalsensilage eller småbalshösilage.
Balar som väger mellan 40-80 kg beroende på hur blött fodret är.
Har sett både rundbalat och fyrkantsbalat, i storlek 60x60x80 cm, gissat på en höft.

Helt suveränt för ägare till bara ett par djur, (och speciellt då hästägare med hästar som har problem med hosta).

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 13 maj-07 kl 21:14 »
Om du gör som Anders Plogen tipsade om, att du ruskar upp höet så att det blir lite luftigare tror jag att det kommer att gå bra med potatisen. Har du provat förr att odla potatis under halm?
Själv ska jag testa med hö-silaget på halva landet till lite olika grönsaker.
Ja, det låter som en god ide´, att lufta ensilaget innan man lägger potatisen.

Jag har odlat under gödslad halm på stenig mark, men problemet var att potatisblasten vek undan halmen så att solen kom åt att grönfärga potatisen.
Vill gärna tro att ensilaget är lite kompaktare i det avseendet.

Under den ogödslade halmen året innan, tog sorken hand om potatisen för mig >:(.

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 20 maj-07 kl 10:50 »
Man kan väl vänta med att täcka tills potatisen kommer upp, eller lämna en liten fläck fritt där potatisen kommer attt komma upp.
Ungefär så har jag gjort.
Det visade sig omöjligt att lägga potatisen under det ensilage som redan låg slängt. Det var för tätt.
Istället har jag gjort gropar eller hål i ensilaget, lagt potatisen däri och sedan lite jord uppepå, för att skydda mot fåglar t.ex.
Sen kommer jag att "kupa" med ytterligare kasserat ensilage.

Vi får se hur det går................

Dela detta:

* Inloggade just nu

151 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser