Ganska enkelt förmodar jag. Jag körde bara ner grenar i marken där det är lite skugga ock fukt..ja inte surt, men lite fuktighetshållande jord. kanske de var 20-30 cm långa ungefär med lite förgreningar hit ock dit. De liknar små buskar. Jag minns inte hur lång tid det tog. jag glömde av dem lite. Sen när jag tog upp dem var de fulla av rötter. Kanske går fortare med rothormon. Det jag har är från Impecta ock är gjort av Tång. Doppa i honung sägs funka med. Om man nu alls behöver rothormon.
Stoppa sticklingar i krukor har funkat mindre bra när det gäller andra växter. Men jag har lyckats i år med Ölandstok, Kiwi, Hortensia. osv. Kanske satte jag dem för tidigt på året. Nu i Juli ock framt funkar det nog bättre
Men mycket rosor har ruttnat. Det verkar vara no-no att använda för stora krukor som står ute i regnet. Nu sätter jag en del i små Hyacintkrukor. Helst bör man nog ha regntak över krukorna med ock handvattna dem med lagom med vatten.
Jag har i dag slängt en hel kompostkorg med ruttnade sticklingar.. Det har ju varit riktiga skyfall här i omgångar. Jag får ta nya tag ock ställa in nya sticklingskrukor i växhuset. Eller hänga krukan i en soppåse som inte är genomskinklig. Då blir det för uttorkande. Inte heller i värsta solgasset.
Jag sätter en del sticklingar direkt i jorden med. För krukor blir verkligen dyngesura. Under en buske så de får skugga.
Jag håller på lite för mycket med sånt där. men jag kan inte låta bli att prova mig fram. Just nu sulle jag kunna tänka mig en Kiwipergola. Det vore nog häftigt. Jag har försökt med Blåregn med men det stendog. En del buskar är lite kinkiga.