När man har en egen brunn så skulle jag jämföra att kolla bakterier med att skicka maten i kylskåpet på analys för att veta om man kan äta det eller inte. Kan du inte glänta på locket och se hur det ser ut i brunnen? Ser det för jäkligt ut så behöver du städa, även om det kanske är så att det inte finns några farliga bakterier där (de ofarliga har mobbat dem

)
En grävd brunn behöver rengöras ibland, det hamnar alltid lite skit på botten. En dränkpump är bra att ha då så man får bort vattnet utan att det går genom det vanliga systemet. Jag har använt kraftig pump så jag kunnat gå ned i brunnen (skönt med vadarbyxor eller höga stövlar för ett bra dricksvatten är kallt). Större skräp tar man upp i hink med snöre, för man skall vara två när man hålls i brunnar. Sedan rör man om i bottensanden så den tvättas av det inströmmande vattnet. Har man surt vatten är det lämpligt att hiva i en säck eller två med brunnskalk.
En grävd brunn skall vara tät i övre delen så man inte får in ytvatten när det regnar.