Fråga grannen om de har nån att låna ut.
Jag har flera jordkällare i gott skick och hade kunnat låna ut dem Min granne har också jordkällare som han inte använder. Jag tror det finns hur många jordkällare som helst som bara står helt tomma.
Hur förvarar man morötterna? Jag funderar på att köpa nu när det är så billigt och lägga i min jordkällare men fattar inte hur de ska förvaras. Ska de ligga i sand?
När jag hade en jordkällare som var ganska torr, lade jag morötterna i sand.
Det fanns också möss i denna källare. Därför snickrade jag ett antal lådor, med ett litet ventilationsgaller i locket (en bit nät över ett borrat hål ca 30-40 MM) Jag hämtade sand som var naturligt fuktig - makade undan det översta torra lagret först.
Strödde sedan lite sand i botten på lådan, lade i morötterna "skavföttes". Och så lite mera sand - och så vidare. De höll sig hela vintern, men på våren kom det små bleka groddar på dem som var kvar. Jag gjorde likadant med palsternackorna. När grönsakerna var slut, tömde jag lådorna helt och borstade dem lite inuti. De fick sedan står med öppna lock på en torr plats utomhus. Så där höll jag på i flera år. När vi skulle äta morötter, tog jag på mig trädgårdshandskarna och pillrade upp dem ur sanden.