Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antibiotika..??  (läst 5646 gånger)

Markim

• Gäst
Antibiotika..??
« skrivet: 06 nov-10 kl 09:46 »
Jag har äntligen fått antibiotika.
Det svåra nu är att se att dom får rätt dos och min matte är inge vidare.
Men det är alltså 1g pulver som ska blandas i vatten till 4kg höna..
Hur mycket vatten ska det då vara så dom får i sig allt??
Jag har sån här pipett men ska jag då ta 1/2 g pulver och hur mycket vatten??

Jäkla klurigt det hära..
Hur gör ni..Sen sa doktorn att jag bara skulle ge till domsom var snuviga men nu har Linda börjat rossla och även mojje och maggan..Är det inte bäst att alla får på en g tillsammans i de stora atomaterna..Hur gör ni??
mvh
Förvirrad Majsan

Torry

SV: Antibiotika..??
« Svar #1 skrivet: 06 nov-10 kl 10:43 »
Det lättaste är att blanda pulvret med bara liiite liiite vatten och göra en lite kula som du stoppar i näbben. Det är svårt att ge dem flytande, risken är att de får ner det i luftstrupen.
//Torry

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 06 nov-10 kl 14:05 »
Terramycin ska ges i dricksvattnet. Man håller djuren instängda så att dom inte kommer åt annat vatten från vattenpölar eller dylikt och ger dom dricksvatten med den mängd antibiotika som dom ska ha.

Jag brukar ta bort vattnet på kvällen. Ge dom antibiotika vatten i sådan mängd att dom dricker upp det på förmiddagen och ge dom vanligt vatten så att dom har resten av dagen. På kvällen tar jag bort vattnet igen och så börjar jag om dagen efter.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Markim

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 nov-10 kl 14:21 »
Jo men hur vet man då att dom fått i sig allt..
Ska jag stänga in Lizz och Alice i ett rum med bara en vattenatomat??

Torry

« Svar #4 skrivet: 06 nov-10 kl 17:14 »
Lina!
Funkar inte Terramycinen om man gör som jag brukar göra, måste det vara flytande för att det ska verka? Jag har alltid gjort kulor och nog tycker jag det har hjälpt, senast gav jag en höna som hade äggledarinflammation och luktade illa i baken och det gick bort efter 5 dagar. Har även nämnt för veterinären att jag brukar göra så och dom protesterade inte fast jag vet ju förstås inte om dom har koll eller inte. Men man vet i alla fall att dom verkligen får i sig medicinen på mitt sätt.
//Torry

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 06 nov-10 kl 22:06 »
Lina!
Funkar inte Terramycinen om man gör som jag brukar göra, måste det vara flytande för att det ska verka? Jag har alltid gjort kulor och nog tycker jag det har hjälpt, senast gav jag en höna som hade äggledarinflammation och luktade illa i baken och det gick bort efter 5 dagar. Har även nämnt för veterinären att jag brukar göra så och dom protesterade inte fast jag vet ju förstås inte om dom har koll eller inte. Men man vet i alla fall att dom verkligen får i sig medicinen på mitt sätt.
//Torry
Men varför kladda med att göra kulor när terramycin finns i tablettform ??? Pulverformen som man ger till höns är gjord för att blanda i vatten för att det ska vara enkelt att ge, framförallt om man har många höns. Tycker man att det är lättare att ge tabletter är det väl enklare att få det utskrivet direkt  ;)

Citera
Jo men hur vet man då att dom fått i sig allt..
Ska jag stänga in Lizz och Alice i ett rum med bara en vattenatomat??
Stäng in dina två hönor i ett eget rum. Blanda så mycket pulver som dom ska ha i knappt den mängden vatten dom dricker på en dag. När dom har druckit upp ger du vanligt vatten resten av dagen. På kvällen tar du bort vattnet för att dom inte ska hinna dricka innan du vaknar och ger dom ny medicin på morgonen.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Torry

« Svar #6 skrivet: 06 nov-10 kl 23:54 »
Tabletterna är för intrauterint (i livmodern) bruk till får så jag tror inte nån vet skriver ut dem till fjäderfä. Ingen har i alla fall föreslagit det till mig fast jag har sagt att jag tycker det är lättast att ge tabletter.
Funderde mest på om det kunde ha någon inverkan på upptagningsförmågan om man gjorde kulor.
//Torry
« Senast ändrad: 07 nov-10 kl 00:08 av Torry »

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 07 nov-10 kl 09:45 »
Tabletterna är för intrauterint (i livmodern) bruk till får så jag tror inte nån vet skriver ut dem till fjäderfä. Ingen har i alla fall föreslagit det till mig fast jag har sagt att jag tycker det är lättast att ge tabletter.
Funderde mest på om det kunde ha någon inverkan på upptagningsförmågan om man gjorde kulor.
//Torry
Oj, såg att terramycin tabl inte fanns längre. Det finns dock tabletter till humant bruk med annat namn, Oxytetral 250mg. Vet får skriva ut human medicin till djur om det inte finns någon djurform.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 07 nov-10 kl 21:09 »
Oj, såg att terramycin tabl inte fanns längre. Det finns dock tabletter till humant bruk med annat namn, Oxytetral 250mg. Vet får skriva ut human medicin till djur om det inte finns någon djurform.

Du svarade inte på frågan nu eller. ;) ;D Personen undrade om upptagningsförmågan påverkades av att den gjorde kulor och gav istället för i vatten. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 07 nov-10 kl 21:20 »
Terramycinpulver går bra att ge både i mat och vatten. Vill man dosera till en enda höna får man greja som f-n med doseringen. 1/20 dosmått per kilo höna upprullad i "kula". Blanda dock inte terramycin med mjölkprodukter eftersom det kan försämra upptaget. Lycka till!

trallallaa

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 nov-10 kl 07:28 »
Min vet gav mig förslaget att lösa upp den mängden Terramycin jag skulle ha i en liten skål eller tallrik, lägga i brödbitar som suger upp vätskan och sedan ge hönan. På så sätt ser man att de får i sig allt  ;) .

Markim

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 nov-10 kl 08:29 »
go morgon och tack för alla svar..
Jag tog en bröbit som jag rullade in det i..
Gick kanonfint..
Men Sen snodde Rut den från Lizz och hon är ju inte snuvig..
Nu får Lizz och Alice när dom är på pinnen..
mvh
majsan
Nu har jag fått snuva..Kanske ska låna lite med av hönorna...;)

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 08 nov-10 kl 23:28 »
...
Nu har jag fått snuva..Kanske ska låna lite med av hönorna...;)

Säkert sedan din bil bråkade med dig och lämnade dig stående ute i höstmörkret :-\ Krya på dig :D

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Markim

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 nov-10 kl 18:40 »
Joru..Förbannade bil att koka mitt inne i skogen..
Sen när man ringer taxin
- vart är du..
-Jaaaaggg ääääärrr i skoooooogggeeeen koooommmm fort..
heh..
Men jag har fått svar från sva att dom inte har ilt eller ib..Men något är det ju..
Sista dagen idag på medicinen får väl avakta och se..

Mumlan

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 31 dec-19 kl 22:44 »
Är det distrikt vet som skrivit ut  terramycin till er? Distriktarn i Kungsbacka kunde inte skriva ut det, fick istället bactrim.

Dela detta:

* Inloggade just nu

189 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser