Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa höns  (läst 1088 gånger)

Evjohansson

• Dalsland
Skaffa höns
« skrivet: 21 apr-20 kl 10:47 »
Har tänkt skaffa höns på hobbynivå. Nu önskar jag bli bombad med saker att tänka på, sånt ni upplevt funkat bra/mindre bra, bra tips och idéer, alla möjliga Tänk på saker mm.

Några saker jag skulle vela höra om är bla era åsikter om strö i hönshuset, vad är bra/mindre bra?
En stor eller flera utfodringsplatser trotts en liten grupp?
Placering av inredningen i hönshuset och hönsgården? Har möjlighet att ha dem mycket fritt i trägården men kommer ändå ha en bra gård också.
Mm.
[emoji274]

bränn

• Mälardalen
    • Södermanland
SV: Skaffa höns
« Svar #1 skrivet: 21 apr-20 kl 21:20 »
*jag skulle inte ha färre än 10-15 st höns. -har haft höns och anser att det är samma arbete med 15 som 50.
*isolerat utrymme -slipper tillföra värme
*välbyggt utrymme med minimalt/inga springor, betonggolv -lätt att hålla rent/sanera
*foderautomater hängda från tak -minimalt spill
*vattenautomater hängda från tak -typ hinkar med nipplar under, minimalt med spill och alltid rent vatten
*automatisk lucköppnare -mycket bra när dom vant sig att gå in, säkert mot rovdjur och lugnt på morgonen om man har tupp/ar
*reden med sluttande golv, försvinningsrede
*sittpinnar med optimala mått -mycket plats för hönsen att välja på +lite extra plats
*all inredning löstagbar för tvätt och värmebehandling utomhus
*VIKTIGT när du börjar och inte ska bli besviken, endast dagsgamla kycklingar eller allra helst kläcka själv för minimalt med ohyra och sjukdomar.
*blanda eget foder om du kan få tag på sädesslagen och komplettera med någon typ av grundfoder.

mitt hönshus är isolerat 95+45 med byggplyfa på vägg, klinkers för att lätt hålla rent. jag kan ta ut inredning som jag tvättar och/eller "värmebehandlar" med gasolbrännare.   
plats för ca 30-50 på en säsong inkl. nya kycklingar, aldrig behövt värma huset har hållit lägst+5 grader på vintrarna.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skaffa höns
« Svar #2 skrivet: 21 apr-20 kl 21:42 »
Bor du i stadsplanerat område?
Kolla vad kommunen säger innan du går vidare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

195 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser