Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nedsatt äggproduktion  (läst 1039 gånger)

Helena Kyle

Nedsatt äggproduktion
« skrivet: 24 apr-20 kl 08:19 »
Vi är nybörjare på höns. Vi hade 11 stycken sedan innan och fick ta över 3 st till när vår granne dog.

Efter det gick äggproduktionen plötsligt ner kraftigt. Varför?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Nedsatt äggproduktion
« Svar #1 skrivet: 24 apr-20 kl 10:16 »
Äggätare är mitt tips. Separera dem och se om inte du får fler ägg. Kolla i första hand de nya. Här får kopparmaranerna (oftast bara en) rycket och börjar. De är de hungrigaste hönorna vi har, så de har väl lite lättare att falla in i det tråkiga beteendet. De lär varandra, så var snabb.

Efwa

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 24 apr-20 kl 10:22 »
Mina lade extremt lite ägg under nästan ett år. Fick tipset att dra ner på maten (de hade fri tillgång men var inte feta) och det gav resultat. Det finns en magisk gräns mellan för mycket och för lite mat där de lägger optimalt.
Från att ha fått 3-6 ägg på 19 hönor får jag nu allt mellan 10 och 16 ägg per dag.

Men, det kan ju också vara som "Själv är bäste dräng" skriver, att de är för hungriga och/eller har fått smak på ägg. Man måste våga testa lite.

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 apr-20 kl 05:36 »
Äggätare är mitt tips. Separera dem och se om inte du får fler ägg. Kolla i första hand de nya. Här får kopparmaranerna (oftast bara en) rycket och börjar. De är de hungrigaste hönorna vi har, så de har väl lite lättare att falla in i det tråkiga beteendet. De lär varandra, så var snabb.
Ett tips om man har problem med att hönsen äter sina ägg.
Blås ut ett par ägg och fyll dem med gips.
Det finns väl plastägg att köpa men det har jag aldrig testat.
Innan gipset,fyllde jag to,,a äggskal med massa kryddiga saker, allt från tabasco etc men det som fungerar bäst (säkert mest hälsosamt också, är att fylla med gips.
De vänjer sig snabbt av med ovanan och du kan lägga undan de äggen tills nästa gång fenomenet sätter in.

mattias_33

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 25 apr-20 kl 19:00 »
Bör väl också kunna vara hierarkin som spökar.
Är det bara några dagar så är det min gissning.
Smaskade dom i sig 10 ägg om dagen så skulle ni hitta lite äggskal. Komma in och se att det är kladdigt en fläck i värpredet.
Men har ni vita höns är det lätt att hitta den/dom skyldiga. Blir oftast gul på halsen. Av äggulan då,

Har själv plastägg av all former utspridda överallt. Hjälper inte på en av mina hönor. Hon pickar sig fram.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 26 apr-20 kl 00:59 »
Ja, våra lär sig inte av med ovanan för att man lägger in fuskägg. Möjligen om man fyllde det med gröt och körde in en sladd kopplad till fårens elaggregat >:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

149 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser