Hönshus på hjul kan ju faktiskt vara en idé, tack!
Min första tanke var att ha 4 fasta plintar och sedan ett stycke hönshus stående ovanpå dessa som var förankrat men ändå enkelt löstagbart, fast plintarna hade ju då stått där de är oavsett.. kanske ska bygga fast benen i huset istället.
Ja förhoppning är att bygga det så lättstädat som möjligt! tänkte kunna öppna hela ena kortsidan för att snabbt kunna raka av all skit och fylla på mat m.m.
Löstagbara reden slog mig men har inte hunnit spåna allt för mycket på det men som du säger gör det städningen ännu enklare så det får det bli!
Sittpinnarna tänkte jag göra fästen i sidorna och se om jag hittar någon hyffsad gren i skogen , alternativt snida om en regel/läkt för att göra den mer oregelbunden.
Bör man behandla grenar tagna från naturen på nåt sätt först? De ska vara avbarkade och släta men de lär ju ha små springor osv de också?
Kan iofs måla dem med samma färg som resten av inredningen.
Angående storleken så gör jag gärna större än behovet, sen när det kommer till kläckning så verkar den procentuella andelen kyclingar variera nåt oerhört från person till person.
Detta gör ju att man riskerar att få allt från väldigt få till lagom till att alla kläcks.. såp jag garderar mig gärna i storlek även om jag vill ha en liten nätt flock.
Bygga för min längd är tanken nåt jag funderat på gällande den lilla gården men då jag inte vill bygga över nuvarande staket/plank så blir det att jag får huka mig något.
Huset kommer vara i ena hörnet av gården med den öppningsbara sidan utåt så där ska längden inte spela någon roll förhoppningsvis
![Smiley :)](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/smiley.gif)
Hela schabraket kommer att byggas på gräsmatten var tanken. En låda med sand för sandbad är planerat mens en undrar jag ifall jag bör ha någon sektion med grus/singel eller liknande eller köra på med avbetad gräsmatta som jag sedan växlar med gräsklipp, lite grenar och halm eller liknande?
Vad föredrar de små liven?
Antar att omväxling förnöjer så de inte blir uttråkade.