Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stamma upp valnötsträd  (läst 1553 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Stamma upp valnötsträd
« skrivet: 28 jul-20 kl 11:31 »
Har ett drygt 20 år gammalt valnötsträd som behövs stammas upp. När på året görs det lämpligast? Det rör sig om två eller tre grenar mindre än tio cm i diameter.
Undrar detsamma om hästkastanj. På den rör det sig om en gren som är ca 15 cm i diameter.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Okulärbesiktning av Byrålåda

• Blekinge
SV: Stamma upp valnötsträd
« Svar #1 skrivet: 28 jul-20 kl 12:35 »
vad är stamma upp ?

malarmaster

• Småland
« Svar #2 skrivet: 28 jul-20 kl 13:22 »
man tar bort de nedersta grenarna för att få högre stam.
 Min valnöt beskär jag liksom allt annat under JAS dvs juli,augusti o september.  februari brukar också funka på det mesta dock bör man vara försiktig med lönn som är säkrast under JAS. hästkastanj finns här också men den har fått sköta sig själv.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 28 jul-20 kl 16:57 »
Ja, JAS är bäst, alltså just nu. På smågrenar spelar det inte så stor roll men om vi pratar bortåt 10cm skall det göras nu. Trädet har mest växtkraft nu och kan täppa till mot svampsporer så snabbt som möjligt. Välj helst en torr dag, någon mer sådan borde vi väl ändå få denna sommar.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 29 jul-20 kl 13:33 »
Tack för svar! Då är det bara att plocka fram motorsågen och hoppas på torrväder.  :)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 29 jul-20 kl 13:36 »
Sånt skall inte göras med motorsåg, det skall göras med en fintandad handsåg. Först kapar man grenen kanske 30cm från där den egentligen skall kapas, för att få bort tyngden. Annars kan man få fula fläkskador i barken när grenen nästan är genomsågad och börjar falla. Och det slutliga kapet skall förstås göras på rätt ställe precis utanför grenkragen. 

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 29 jul-20 kl 13:42 »
Slänger in en fråga till lövträdsproffsen: Gäller det där att kapa grenar nära stammen eller den större gren man befriar från en mindre alltid? Inte som med barrträd kapa en bit ut?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 29 jul-20 kl 13:43 »
Sånt skall inte göras med motorsåg, det skall göras med en fintandad handsåg. Först kapar man grenen kanske 30cm från där den egentligen skall kapas, för att få bort tyngden. Annars kan man få fula fläkskador i barken när grenen nästan är genomsågad och börjar falla. Och det slutliga kapet skall förstås göras på rätt ställe precis utanför grenkragen.

Typiskt, har ingen bra handsåg.  :P Det där med att kapa en bit ut på grenen först kände jag till. Så det blir det.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 29 jul-20 kl 14:06 »
Slänger in en fråga till lövträdsproffsen: Gäller det där att kapa grenar nära stammen eller den större gren man befriar från en mindre alltid? Inte som med barrträd kapa en bit ut?
Ja, man kapar alltid precis utanför grenkragen. Denna växer sedan snabbt ihop och täcker skadan. Men ibland växer ju grenarna mer uppåt än åt sidan och då kan det vara svårt att se grenkragen och då får man göra så gott man kan.

Jag vet inte riktigt varför den svenska timmerindustrin vill kapa grangrenar en bit från stammen. I Amerika kapar man vid grenkragen på barrträd också.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 29 jul-20 kl 15:22 »
Ok, tack!

Det jag fått lära mig på en del skogskurser är att lämnar man 10 cm när man stamkvistar så går inte rötan in i trädet. Men om amerikanarna kapar som du säger, borde de ju ha mer röta. Men rötsvampen trivs kanske inte där så bra. Man kan ju vara rädd för barkdrag också.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 29 jul-20 kl 16:12 »
Jag har kollat upp saken nu, och Skogsstyrelsen skriver att även gran skall stamkvistas intill grenkragarna. Men det är mycket viktigt att man inte skadar barken, för det går lätt röta i veden då. Därför rekommenderar de att kapa 5mm utanför. Om man gör det det 5-10cm ut får man sämre virke men man kan ju göra det mycket snabbare. Ingen precision behövs, det är bara att går lös med sågen och sedan springa vidare till nästa träd. Granodling handlar inte om kvalitet, utan om kvantitet. En helt annan sak än att odla valnötsträd i trädgården.

Sidan 47 här, men det finns nog mycket mera att hitta för den som läser igenom hela avhandlingen.

https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/mer-om-skog/skogsskotselserien/skogsskotsel-serien-8-stamkvistning.pdf

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 29 jul-20 kl 18:59 »
Tack!

Skummade och sparade. Såg att det var lite andra tankar än på 90-talet när jag var i skogen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

167 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser