Jag har aldrig sett någon backventil i en duschblandare, var skulle den sitta i så fall?
Däremot bör en backventil finnas vid varmvattenberedaren, för att inte varmvatten ska kunna gå bakvägen ut i kallvattenledningarna. Om det är en någotsånär modern installation (80-tal eller senare), så är den förmodligen hopbyggd med avstängningen för inkommande vatten till VVB, och sitter tillsammans med blandningsventilen.
Man brukar inte behöva byta en duschblandare bara för att den har kalkat igen. Det brukar gå bra att plocka isär den och blötlägga delarna i någon sur blandning som löser upp kalk, järnsalter mm som den har grott igen med. Fosforsyrablandningar som t ex Hessa Kalkbort brukar fungera bra, i synnerhet om man dessutom har dem varma och i en ultraljudstvätt.
De anledningar jag har sett till att byta duschblandare har varit dels om de har frusit sönder (då på ett olämpligt ställe som inte går att hårdlöda), och dels om det är frågan om någon mystisk märkeslös lågprisblandare som inte har fungerat bra ens då den var ny.
Men jag instämmer i att det är en god idé att börja med att kolla lufttrycket (förladdningstrycket) i hydrofor/hydropress. Det finns beskrivet i flera tidigare trådar här på forumet hur det går till.