Renrasig rödkulla är, vad jag hört av vänner, ibland korna litet mer bångstyriga än modernare raser men det beror nog mer på individen tror jag.
Annars är det som sagt inga problem, de skall ha foder för mjölkkor även om de inte mjölkar, vilket innebär att man bör ge dem högre andel hö och inte så mycket halm om man planerar att använda halm som foder, men har man rent hö så kan man skippa halmen helt, halm är enbart därför att den är billigare om man inte kan odla själv eller får den som biprodukt, ingenting som på något vis är nödvändigt i fodret.
Mjölkar de inte brukar de klara sig med en multimineralsten som innehåller alla ämnen de behöver, stenen behöver dock inte ha lika hög kopparhalt som för moderna mjölkkor. (Till skillnad mot får behöver kossor en väldigt liten mängd koppar då det är ett viktigare spårämne för just kor). De bruna pulverstenarna fungerar bra tycker jag och räcker länge, man kan också blanda eget med pulver men då är givan mer kritisk att den blir någorlunda rätt. Det är dock bara högmjölkande kossor som behöver skedvis med mineraler dagligen. Har man dem frigående så brukar de slicka i sig själva det de behöver från stenen.
Kor är ju tacksamma i det att man kan ge dem allt grovfoder som inga andra djur äter, grova strån av gräs och örter är bara nyttigt för dem vad jag vet.
Som ni säkert vet så kan man inte släppa dem rakt av på en sådd åker då de kan åka på otrevliga saker som trumsjuka om de äter för stor mängd färskt åkergräs, man behöver således dela av färska beten med odlat gräs när man släpper dem på en ny yta hö och ensilage är dock ingen fara med, betesängar är heller ingen fara att släppa dem.