Upphöjda bäddar är absolut överlägsna all odling på platt mark.
Speciellt om man bygger en ram/låda av trä, eller vad man har, som håller jorden på plats.
- Man får en väl avgränsad yta, lätt att underhålla och fylla med jordförbättring.
- Man trampar ALDRIG i odlingsbädden
- Lätt att rensa ogräs sittande på kanten
- Lätt att bygga tunnlar/täckning (fiberduk/plast) med en ram runt
- Snabbare uppvärmning
- Bättre dränering
osv osv
Det finns all anledning att lägga lite energi på att höja upp sina grönsaksland, det lönar sig absolut i längden.
Odlingen kan hållas mer intensiv vilket innebär att man behöver mindre yta (= mindre ogräsrensning) för att få samma mängd grönsaker och arbetet blir betydligt enklare om man slipper böja sig ända ner till marken.
Har tyvärr ingen "byasåg" i närheten (bor på den skånska slätten .... finns inga träd att såga) så jag fick åka till brädgårn och köpa 20cm breda plankor som blir mina ramar.
Jag har turen att ha fin jord så jag gräver 30-40 cm djupt, blandar i massor av löv och halm, och så bygger ramarna upp 20 cm så jag får riktigt djup och lucker jord att odla i.
Kolla på
www.odla.nu/forums ... där finns ett forum som kallas "Pallkrageklubben" som endast diskuterar odling i upphöjda bäddar (pallkragar som dom använder och kallar tekniken "pallkrageodling")
F.ö. ett väldigt bra forum för alla som är odlingsintresserade.
www.odla.nu/forums