Ja, vill man bara kolla pH noga så går det ju att ta en ren flaska med vatten och åka förbi reningsverket. Vill man komma tillbaks och kolla någon mer gång så kan jag tänka mig att de uppskattar någon form av kaffebröd som uppskattning för att de går ifrån. När det gäller de flesta andra parametrar så skickar väl kommunen till någon av de tre stora labben.
Vet de som kört hem kommunalt vatten för att blanda välling till småbarnen, eftersom bergborrat ofta kan ha lite höga fluorhalter. Sätter man dit filter så kan smaken bli sämre. De som bodde här förr tog sitt kaffevatten från den grävda källan för de tyckte det gav godare kaffe. Jag är inte sådan finsmakare, och det bergborrade kommer i kranen
Saxat från SGUs Bedömningsgrunder för grundvatten:
Halter i dricksvattenFör att undvika omfattande ledningskorrosion och förhöjda metallhalter bör pH-värdet i vattnet vara
högre än 6,0 och helst över 6,5 vilket innebär att alkaliniteten åtminstone bör vara högre än 30 mg/l
(0,5 mekv/l). Många brunnar i Sverige uppnår inte dessa krav. En del av dessa brunnar är naturligt
sura. Den naturligt bildade kolsyran i vattnet ger ett lågt pH i grunda brunnar i områden med låg
vittringskapacitet. Bergborrade brunnar har vanligen högre alkalinitet än brunnar i jordlagren. Livsmedelsverket anger att pH-värdet bör vara mellan 7,0 och 9,5 för att minska korrosionsangrepp.