Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NPK frukter och bär.  (läst 1024 gånger)

korren

NPK frukter och bär.
« skrivet: 11 mar-23 kl 19:00 »
Någon som vet om Sverige ligger lägre i fosfornivåer i konstgödsel jämfört med andra länder? Detta för att minska övergödning kanske? Tex YaraMila Höst 10-14-12 är en av de få gödselmedel jag hittar med en enkel sökning, som är jämn i NPK profilen. De flesta gödningsmedel jag sett i odlingsbutiker har varit fosforfattiga.

Jag använder inte konstgödsel själv men är lite nyfiken på om behovet hos våra frukter och bär skiljer sig från de i tex USA eller om NPK halterna regleras för miljöns skull?

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: NPK frukter och bär.
« Svar #1 skrivet: 11 mar-23 kl 19:32 »
Kemikalie-gödseln innehåller kadmium. En tunngmetall. Hur det är nu -vet jag inte, men tidigare var det större krav på låga halter i Svrige. Det gord att innehållet av hur blandningen såg ut, inte såg lika dan ut i Sverige. Så ja det regleras för miljöns skull, men säkert också för att hålla ned priset.
kretslopp

korren

« Svar #2 skrivet: 11 mar-23 kl 19:51 »
Tack för svaret, så det är kanske kadmiumhalten och inte övergödningen man har försökt komma åt med den låga fosforhalten. Undrar hur de kommit runt detta med det ovan länkade gödningsmedlet från Y.M.? Dyrt renat fosfor kanske? Verkar vara fosfor brutet från gruvor i Marocko som innehåller det kadmium man vill undvika.

korren

« Svar #3 skrivet: 12 mar-23 kl 13:26 »
Det verkar finnas olika restriktioner kring forforanvändning. Dels hur mycket kadmium varje kilo fosfor får innehålla (Inte varje kilo gödselmedel som jag förstår det?). Dels hur mycket fosfor man får använda per hektar (22 kg). Det senare kanske kan förklara varför gödselmedlen ser ut som de gör? Om man vill gödsla mycket Kväve och Kalium men hålla sig under Forforgränsen? Men det borde väl inte gälla till privatkonsumenter som skall gödsla i trädgårdslandet?

kretslopp

• Småland
« Svar #4 skrivet: 12 mar-23 kl 13:57 »
Ditt eget kiss är ett bra forsforgödselmedel så använd det.
kretslopp

korren

« Svar #5 skrivet: 12 mar-23 kl 17:33 »
Problemet är att det hänger med massa kväve med urin vilket man undvika ibland. Men det finns ju andra "naturliga" källor till fosfor.

Min fråga handlar om varför köpegödselmedel i allmänhet och speciellt gödsel ägnat frukt och bär som man kan köpa i affären har relativt små mängder fosfor.   

kretslopp

• Småland
« Svar #6 skrivet: 12 mar-23 kl 19:47 »
Du kan köpa p-gödsel eller pk-gödsel hoss lantmännen eller granngården.

Dom spessiella göningsmedlen ägnade till spesiella grödor är dubbelt så dyra. Men skiljer sig väldit lite från det som finns iyrkesodlarpåsarna.

Så mitt råd är använd kompost och djurgödsel.

Vilka naturliga källor till forsfor finns det som du tänker på? Är det Guano?
kretslopp

korren

« Svar #7 skrivet: 13 mar-23 kl 10:46 »
Tack för ditt svar.

Jag försöker som sagt inte lösa mitt behov av fosfor,

utan försöker förstå varför det ser ut som det gör med "konventionell" bär och fruktgödsel. Skulle tro att det beror på miljöpolitik förd sedan 70-talet?? som minskat mängden använd fosfor i konstgödsel till nivåer liknande de på 1920-talet. Vi är duktigare på detta än nästan alla andra länder i EU.

Det som förvånar mig är om resultatet blivit att man relativt billigt kan köpa PK till att gödsla gräsmattan med men att det är ganska svårt att hitta ett gödselmedel med jämn NPK profil för fruktträd och bärbuskar. (Sedan är ju resultatet även fosforbrist på vissa åkrar vid konventionell odling eftersom det plockas bort fosfor med växtligheten.)

Det är väldigt bra att fosfor inte vräks ut på åkrarna och skapar övergödning. Jag använder som sagt inte konstgödsel.

Det kanske handlar om åsikter hos gödselföretagen om vad frukt och bär behöver? Om någon har kunskapen får de gärna dela med sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

148 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser