Åh, va härligt, tänka på jordgubbar nu!
Jag tycker om täckodling, man slipper vattna o gödsla och även rensa (ifall man lägger minst 20 cm tjockt med klipp o halm mm). Håller på att fixa land undan för undan med stigar av gräs mellan. Gräver en ganska djup fåra runt och landen ligger lite upphöjda innanför "vallgraven". Den fyller jag med tidningar som jag skarvar lite omlott i lager om 8-10 dubbelvikta tidningar, sen halm överst så det blir fint. Det håller gräs o land effektivt åtskilda hela säsongen. Och så täcker jag landet med halm. Men det går åt rätt mycket. På våren ska man maka undan halmen runt just jordgubbarna så de får värme. Men man måste inte, då kommer de lite senare bara. Här är ett annat tips om att anlägga en bädd:
http://www.odla.nu/metoder/upphojda.shtml Annars kan du lägga tidningar i botten o jord ovanpå om du inte vill gräva alls.
Vet tyvärr inte vad jordgubbar trivs att samplanteras med. Jag har varvat med grönkål och det gick bra. Kålen blev inte stora förrän jordgubbarna var slut.
PS: måste bara tillägga att om man börjar täckodla hux flux kan det vara bra med lite extra kvävetillskott först, annars kan växterna ta lite stryk i början eftersom nedbrytningen stjäl kväve från plantorna. Men snart ger ju halmen kvävet tillbaka. Och när det väl är igång är det en evighetsmaskin - bara man kastar på tillräckligt med täckmaterial. Man kan ju också ytkompostera under täcket...