Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskanka  (läst 2169 gånger)

tjej40

• Gäst
Myskanka
« skrivet: 17 nov-05 kl 17:30 »
Hej! Jag undrar om någon kan svara på en liten fråga om......
Hur kallt klara en myskanka av det utan att det blir för obekvämt för henne, vill ju inte att hon ska frysa ihjäl.....Ska hämta hennes nya hus under helgen, men fram till dess så vill jag ju att hon ska ha det bra nu när vi har fått köldgrader ca -3 grader, bör jag ta in henne under natten? någon som vet något om ankor och då i synnerhet myskankor.
Tacksam för svar.
Mvh tjej40

Vindarnas son

Re:Myskanka
« Svar #1 skrivet: 17 nov-05 kl 20:32 »
En vanlig "bullanka" (gräsand) klarar av -80 grader i ungefär en timme. Så, ÄN är det ingen fara. :)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 18 nov-05 kl 16:30 »
Mina ankor bor oisolerat och de är ute och traskar och badar i nuvarande minus 5 så det är nog inga problem.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Maria Persson

« Svar #3 skrivet: 18 nov-05 kl 19:11 »
Myskankor klara att gå ute även vid kallare temperaturer men deras fötter klarar inte alltid av minusgrader någon längre tid. Det bästa är om de själva kan välja om de vill vara ute eller gå in i något utrymme som håller sig över 0 grader.

/Maria

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 nov-05 kl 02:26 »
Myskankor har funnits i Sverige sen 1700-talet. De är klimatiskt härdade, men kan förfrysa fötter (inkl.simhud) och de nakna delarna på huvudet vid sådär 10-20 minusgrader och det kan väl inte vara speciellt trevligt för dem!? Självklart måste de ha möjlighet att gå in och ligga på en skön halmbädd om de skall ha något utbyte av människan i symbios.
« Senast ändrad: 19 nov-05 kl 02:29 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Klotgeta

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 nov-05 kl 01:01 »
Hej, jag har själv myskor och de är mer känsliga än andra ankor eftersom de har nakna ansiktspartier som de kan förfrysa vid stark kyla. De kommer ursprungligen från Brasilien vilket kan ge en fingervisning om temperaturen. Hur som helst, inte för kallt, helst någon plusgrad.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #6 skrivet: 12 dec-05 kl 21:46 »
ville bara berätta en kul grej när det gäller myskankor  bad min bror leta på nätet efter gula ankor .. nej sa han det finns bara mysankor på blocket ;D

love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser