Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gott för ögat och ogott för sniglar!  (läst 2926 gånger)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
gott för ögat och ogott för sniglar!
« skrivet: 10 maj-07 kl 19:44 »
Hej!
Vi är nedlusade av mördarsniglar! Jag menar verkligen så, så snack om att gå ut plocka funkar inte här, jag hinner inte runt huset innan jag får börja om, jag måste sova på nätterna!  :'(

Jag har gett upp att odla allt som går att stoppa i munnen, men skulle gänra få lite mer färg runt omkring här hemma. Har några perenna växter som sniglarna inte äter, t.ex löjtnadshjärta. Men den blommningen försvinner snabbt och jag skulle gärna ha lite mer vackert omkring mig.

Så vad jag vill ha är tips på växter som mördarsniglarna inte gillar, helt ska de ju inte vara supergiftiga för oss människor heller, har ju småbarn!

sivan48

• Uppland
Re:gott för ögat och ogott för sniglar!
« Svar #1 skrivet: 10 maj-07 kl 20:07 »
Kaffe - rena döden för mördarsniglar
 Nu har forskare vid Göteborgs universitet kommit fram till att ett tillsatsmedel med mycket små mängder koffein i kombination med andra bekämpningsmedel gör medlet mycket mer effektivt.

Dagens snigelgifter är antingen så skadliga för omgivningen att de är förbjudna för allmänt bruk i Sverige, eller effektiva men dyra, skriver forskargruppen i ett pressmeddelande. Den grupp som arbetat fram tillsatsmedlet har sökt patent på medlet.

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 maj-07 kl 23:07 »
på den här sidan står några tips om hur man blir av med skadedjur
 http://www.selfsufficientish.com/pests.htm

bl.a hur man blir av med sniglar (slugs)
En avklippt petflaska, toppen vänd ut och in. Halvfull med öl (billig går bra, men maltig går nog bäst tror jag)
Toppen ska alltså sitta på fast tvärtom. Flaskan läggs lite på sniskan i gräsmattan, så att sniglar kommer åt att krypa in, men ölen inte rinner ut..
Grymt, men säkert effektivt! De är nog fulla och lyckliga, och känner ingen smärta..
« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 23:07 av Eulalia »

sivan48

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 10 maj-07 kl 23:44 »
underbar länk det där,Eulalia!mycket bra och ett intressant  forum. dessutom...

Här finns en  enkel beskrivning på en snigelfälla, längre ner på sidan,vet inte om det kan hjälpa nån..
Bara så man vet att vi lever patenternas värld...

http://www.odla.nu/artiklar/slugtrap.shtml

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #4 skrivet: 11 maj-07 kl 09:24 »
Okej! Jo jag har provat alla tänkbara fällor, och gifter, plokar (senast nu i morse slutade jag räkna efter femtio) men problemet är att hela min trädgård invaderas utifrån. Har en STOR äng framför huset, som inte används till någonting, ägaren bemödar sig inte ens med ta hand om höet, vilket gör att tja, det bor nog några miljoner sniglar där! Så min önskan är att hitta lite växter som de inte äter, fushia, löjtnadshjärta, änglatrumpet, iris - låter sniglarna bli, men nog måste det finnas fler växter som sniglarna inte gillar?
Tar tacksamt emot fler tips!

sivan48

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 24 maj-07 kl 08:47 »

citat från svt:
Stoppa mördarsniglarna!
Vi är många som har sett den, många har också fått uppleva vad den kan göra. Kalätna köksland är vad den spanska skogssnigeln, Arion Lusitanicus, lämnar efter sig.

De senaste tio åren har mördarsnigeln spridit sig i en allt snabbare takt. Den brun-oranga lite slemmiga snigeln invaderar våra trädgårdar, äter det mesta med en väldig fart. Den lägger massor av ägg, flera hundra åt gången och finns snart överallt i landet.
Mördarsnigeln gynnas av de korta och milda vintrarna och i år är det kanske värre än nånsin tidigare.
Vi har fått lära oss olika knep, några bättre, andra sämre, för att ta död på den. Öl, salt, vinäger, fällor med gift, att plocka dom för hand och dela dom med sekatören, spaden eller saxen.

Den senaste uppfinningen visar Sanna i program 5 av Söderläge, ett så kallat elstängsel för mördarsniglar. En planka med två ståltrådar fästa tvärs över. Den elektriska spänning som är kopplad till ståltrådarna är inget som varken människa eller hund känner av, men mördarsnigeln dör omedelbart när den nuddar trådarna på sin vandring in i kökslandet.
slut citat

se filmen på  svt.s hemsida,får nog inte länka till filmen här...

« Senast ändrad: 08 jun-07 kl 12:30 av sivan48 »

Richard

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 maj-07 kl 13:18 »
Klippa gräset sent på kvällen eller tidigt på morgonen.
Gödsla med NPK och kalk.
Igelkottar,paddor,höns gillar sniglar.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 25 maj-07 kl 13:42 »
Men är mördarsniglar ALLTID brun-orange till färgen? Tror aldrig jag sett en sån, däremot har jag MASSOR av svarta skogssniglar fastän jag inte har nån skog i närheten  ???

Och givetvis kryllar det av paddor och grodor men de får gärna dela trädgård med mig dom e ju söta  :D
« Senast ändrad: 25 maj-07 kl 13:42 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #8 skrivet: 26 maj-07 kl 00:25 »
Hellre sniglar än konstgödning NPK i min trädgård ;)
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Richard

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 maj-07 kl 07:43 »
Konstgödning?
Det är naturliga mineralen som används...

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #10 skrivet: 27 maj-07 kl 09:21 »
Hhhhrrmmmm! Naturliga mineraler, gjort av vad?  ???
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

filurfigur

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 jun-07 kl 11:34 »
Plötsligt en kväll när mina föräldrar skulle gå ut i sin trädgård och titta till min lilla odling i deras trädgårdsland så såg de att nästan alla squaschen var uppätna, och sen såg de att det fanns massvis med mördarsniglar.  Så pappa köpte Snigel Effekt dagen efter och strödde ut de små blå kornen. Och nu en vecka senare passar jag huset och jag  har inte sett en enda mördarsnigel.

Det medlet gör tydligen så att sniglarna äter de blå kornen o sen får de en mättnadskänsla och äter inte mer, utan svälter ihjäl. Elakt kan jag tycka, men å andra sidan så vill man kanske inte ha den överallt så som vissa har bara för att de inte hade hjärta att ha ihjäl dem när de började komma.

Och det medlet är tydligen helt ofarligt för andra djur. Men jag vet inte vad det kostade, kanske var dyrt...  ???

sivan48

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 18 jun-07 kl 13:43 »
Läste om att en koppar tejp(gogla på snigeltejp)skulle ge sniglar en liten obehaglig stöt,som gjorde att dom höll sig borta från odlingarna sen...
Låter ju superbt!Någon som har erfarenhet av denna humana metod...?
Kanske rentav nån hemmagjord variant(typ ett koppartråds-stängsel?)
Har själv inga problem med sniglar,men tror inte man måste  lösa ett problem med att döda...
« Senast ändrad: 18 jun-07 kl 17:00 av sivan48 »

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #13 skrivet: 23 jun-07 kl 14:04 »
det finns ett medel som är absolut jätte effektivt mot sniglar. tyvärr så krävs sprutlicens, många många lantbrukarer har ju det. det är MKT dyrt. en hink med 10 kg (säljes endast i 10kg) kostar 2000:-moms men det är väligt drygt.
Sniglarna nuddar de små korna och de "smälter" till döds. djurplågeri ?? vad vet jag,m men det är effektivt.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser