Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lupiner  (läst 3096 gånger)

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
lupiner
« skrivet: 25 jun-07 kl 19:33 »
Är det någon som vet hur jag ska bete mig med frökapslarna som bildas när lupinen blommar över. Ska jag torka den eller hur gör man för att bevara fröna och kunna använda dem och så nya lupiner. Kan man sätta de i backen redan i år???  :)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Sommartorparn

Re:lupiner
« Svar #1 skrivet: 25 jun-07 kl 19:48 »
Lupiner självsår sig väl? Det är nog ingen som håller på att plantera lupiner vid motorvägarna. Vi har också en massa lupiner i backen, utspridda överallt. De har säkert spritt sig själva från den ursprungliga rabatten.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 25 jun-07 kl 19:52 »
Låt dem torka på stängeln så länge att frökapslarna börjar öppna sig. Då kan du antingen ta fröna eller hela stängeln och slå ur fröna där du vill ha dem. Bäst resultat blir det om det finns öppen jord eller sand för fröna att hamna i.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #3 skrivet: 25 jun-07 kl 20:33 »
Tack. Och ja att de självsår det känner jag också till men jag menar liksom om man vill ha dem någon annan stans i trädgården  :)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #4 skrivet: 25 jun-07 kl 23:49 »
Om du vill ha dem någon annan stans i trädgården så är potatislandet att rekomendera. Du sår dem mellan raderna. Lupinen är kvävefixerande precis som ärtor. Det blir å andra sidan inte enkelt att få bort dem ur landet när du inte vill ha potatis där.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #5 skrivet: 26 jun-07 kl 19:58 »
Tack igen för tipsen!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

154 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser