Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rockdust  (läst 6110 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Rockdust
« skrivet: 17 nov-06 kl 09:00 »
Läste en artikel på Svenska Dagbladet:
Mitt på det skotska höglandet finns en prunkande lustgård

Det bryts nya gruvor här i trakterna, så jag började tänka. Det hela låter vettigt, men jag är å andra sidan varken geolog eller ekologisk odlare. Törs jag be om era funderingar kring artikeln?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

MineralKraft

• Gäst
Re:Rockdust
« Svar #2 skrivet: 13 jun-07 kl 21:26 »
Hej

visst verkar det otroligt, men även ganska logiskt. Det tyckte vi när vi läste artikeln och beslutade för att gå vidare med våra tankar om att, finns det på Skottland måste det finnas i sverige!

Nu finns sveriges motsvarighet på RockDust, gå in på http://www.mineralkraft.se och läs mer

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 jun-07 kl 23:09 »
Halaj!

Jag tror faktiskt på detta.
Man måste bara skala av all bjällerklang, hurrarop och hallelujavibbar i SvD-artikeln och hitta kornet av sanning bakom.
Nåt nytt är det inte. På odla.nu har stenmjöl diskuterats långt innan artikeln publicerades:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=28206

Egentligen säger det sig självt.
Växter består ju inte enbart av N-P-K, utan av en massa mineraler också.
Det är dessa man tillför när man lägger ut stenmjöl.

Jag tror inte heller att man måste ha något exotiskt stenmjöl från utriket utan det duger nog med svenskt sådant också.

Den som vill ha tag i stenmjöl skall agera hältrampare för den lokala brunnsborraren.

Själv har jag lagt ut en del av mina 2-3 kubik, men har inte direkt märkt någon skillnad. Men så vräker jag ut massor med brunnen koskit på påse i mina rabatter också.
Man skall nog ha en rejält utarmad jord man lägger ut mjölet på för att se skillnad.

//T

naturodlaren

« Svar #4 skrivet: 16 jun-07 kl 17:39 »
Hej, jag läste i SVD om rock dust och surfade vidare på nätet, det fungerar i Australien, USA, Skotland med flera. Det blir otroliga resultat, men i vissa fall har ökningen blivit marginell.  Att det som odlas får ett ökat mineralinnehåll är det ingen tvekan om, men vad som gör tillväxten i storlek är troligen en mängdfaktorer som samverkar. Hörde att det är så intressant, att lantbruksuniversitet i Uppsala börjar med försök i år/soliga hälsningar

naturodlaren

« Svar #5 skrivet: 22 jun-07 kl 21:04 »
God kväll, SLU kommer att börja forska på rock dust , inte att det fungerar utan hur det fungerar, det finns nu importerant från Skottland, men på nätetr finns samma sak från  Sverige, från svenskt urberg, detta är en sak som kommer, den svenska heter www.mineralkraft.se
Trevlig midsommar

naturodlaren

« Svar #6 skrivet: 26 jun-07 kl 21:56 »
hej,SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet, påbörjar i höst forskning kring mineraleffekten, Rockdust finns att köpa i Sverige men det finns en svensk produkt som låter likvärdig, vi köpte en Rockdust påse men den var på engelska utan innehållsdeklartion, nyfikna köpte vi en från svenska Mineralkraft, med innehållsdeklartion, om ej fullständig,. Spännande blir resultatet mellan de två.
'Soliga hälsningar

Dela detta:

* Inloggade just nu

141 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser