Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myrinvasion i växthuset  (läst 3599 gånger)

Marieberg

• Gäst
Myrinvasion i växthuset
« skrivet: 04 jul-07 kl 19:25 »
Sedan jag plastade in växthuset i våras, har jag haft problem med myror som förökar sig i rasande fart.
Jag förmodar att jorden var alltför torr innan jag plastade in bygget, och att därför myrorna trivdes & tyckte att de hade hittat ett bra ställe.

Finns det något ekologiskt sätt att ta död på dessa odjur, eller måste jag vänta till hösten och jaga i väg dem med hårda metoder för att de ska hålla sig borta inför nästa säsong?

Myrorna är små rackare, kanske 2 cm långa.

Gugge (klehr65)

• -
Re:Myrinvasion i växthuset
« Svar #1 skrivet: 04 jul-07 kl 19:28 »
Jag var på Granngården idag och där såg jag biologiskt ohyremedel som lämpar sig vid ekologisk odling. Däremot vet jag ej om det fungerar på myror, men åk dit och kolla !! Lycka till  :)

anette i bugared

• -
Re:Myrinvasion i växthuset
« Svar #2 skrivet: 04 jul-07 kl 19:54 »
Enda sättet jag kom tillrätta med "mina" myror var att gräva och vattna. M.a.o. störa så ofta som möjligt. Det måste ha hjälpt för de varkar ha flyttat.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Bo

Vad gör de för skada då?
« Svar #3 skrivet: 04 jul-07 kl 19:54 »
Jag har alltid haft myror här i mitt växthus av olika slag. De som syns mest är stackmyror. Jag har en jättestack några meter utanför och de odlar bladlöss på min murgröna. - Skulle inte drömma om att ta död på dem. Även snokarna, huggormarna, paddan, näbbmössen och talgoxarna är fredade men mössen lever farligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

146 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser