Jag håller med Ronny. Även jag har låtit mina ällingar bada och de har dessutom badat i kallt älvvatten som bara håller 6-10 grader varmt. Ankmor brukar ta med dem för ett första dopp när de är bara några dagar gammal. Hon är bättre på att avgöra vad ällingarna tål än vad vi är. Första doppen brukar vara snabba, några simtag, doppa huvudet och plaska lite och sedan upp igen. Sedan utökas vistelsen i vattnet successivt, allt eftersom ällingarna får sin fjäderskrud.
Inte någon älling har dött pga bad, men däremot hör jag till en av dem som fått ällingar dräpta av en knottparasit (enligt SVA obduktion). Så om nästa sommar är lika knottrik som den som varit så kommer jag hålla ällingarna inne för att skydda dem mot knott. Fick råd att de ska hållas inne tills de är fjäderbeklädda. Men att hålla dem inne för att de inte ska få bada finns det ingen anledning till. Inte om de har en ankmor som tar hand om dem iallafall. Annat gäller säkert för maskinkläckta ällingar, men jag har aldrig haft några såna.
Om du råkar ut för att alla ällingar dör igen så föreslår jag att du skickar dem till SVA så slipper du undra. Då får du veta om det varit knotten eller något annat.