Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  var bönderna perfektionister?  (läst 1547 gånger)

högland

• Gäst
var bönderna perfektionister?
« skrivet: 08 jul-07 kl 14:31 »
En bekant beskrev de moderna odlingsföretagen och deras anställda bönder som något förkastligt. Han talade om hur bönder tidigare odlade den perfekta skörden genom att studera hur vinden låg mot åkern, de studerade även regnmönster noggrant, omgivningen, och så vidare i extrem detalj för att allting skulle vara perfekt.

Men idag så handlar allt om kvantitet istället för kvalitet.

Är det verkligen sant? Eller har någon äldre bonde skojat med honom?
Har bönder tidigare verkligen brytt sig om sådana detaljer som hur vinden blåser för att de ska kunna odla de perfekta produkterna?

Inte kan väl bönder ha varit sådana perfektionister? För mig lät allt han berättade som väldigt romantiserade nostalgiska minnen om svunna tider.

Men om det stämmer så kan jag förstå att en del inte gillar hur saker fungerar idag.

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:var bönderna perfektionister?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-07 kl 14:39 »
Studerar inte bönder hur vinden blåser idag?

högland

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jul-07 kl 14:49 »
Studerar inte bönder hur vinden blåser idag?

Gör de? Jag trodde att de moderna bönderna mest studerade Monsantos giftsprejer och konstgödsel. Men om de fortfarande bryr sig om vind etc, gör de det för att kunna använda den kunskapen till att odla kvalitet eller kvantitet?

Eller det kanske inte är så dåligt trots allt? Det kanske finns seriösa bönder fortfarande som tänker på kvalitet?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 08 jul-07 kl 23:21 »
En bonde av idag som studerar vinden gör det nog bara för att inte bli anmäld av en granne för att ha förgiftat honom eller hans mark.
Och för att få behålla sitt sprutcertifikat.

;D ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #4 skrivet: 12 jul-07 kl 12:23 »
Moderna bönder mäter näringshalter i marken och skörden och plottar in med GPS för att kunna gödsla optimalt. Och kollar in väder och vind på nyheterna på satelitbilder på nätet och i TV:n för att kunna skörda/så optimalt. Men en hel del kör nog också på känsla. Man ser det man vill se...

Precis som att man berättar om det man minns och är stolt över från förr. Inte så oftas det man misslyckades med eller skäms över...

Skogsbönder funderar en hel del på väder och vind. Och stormar...

A.

Sia

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 18 jul-07 kl 22:39 »
Finns inte och har aldrig funnits någon bonde som inte studerar väder och vind och följer TVs femdygnsprognos slaviskt.
Det spelar ingen roll hur mycket man sprutar och gödslar om det inte solar och regnar i tillräckliga mängder, det är faktiskt fortfarande NATUREN man odlar i.
Bönderna idag är nog ännu nogrannare än dom var förr, för nu finns det mer vetenskaplig kunskap och fler instrument att mäta omständigheterna med än det gjorde då.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #6 skrivet: 25 jul-07 kl 20:12 »
Man kan göra sitt bästa, men man kan inte förutse vädret.
Vad är förr? 1940-tal? 1800-tal? Det finns mycket nonsens och skrock i bondepraktikan, som att så på en viss datum att göra. Det gäller snarare att markbearbeta, så och skörda.
Det finns bönder av alla slag. En del kör bara på kvantitet och struntar i kvalitén. Andra jobbar stenhårt på att maximera kvalitén, känner varje plätt av sin mark och dess skiftningar. Hur det blåser spelar dels roll när man besprutar, men också på lätta jordar som börjar driva om det blåser kraftigt.
Man får olika betalt för skörden beroende på kvaliteten, men bra kvalitet betalar inte en lägre skörd.
En bonde är tekniker, ekonom och biolog, men hur stor del av varje? Hur långt kommer man utan gröna fingrar? Jag vet inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

131 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser