Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betäcka bara Britta, eller alla?  (läst 1642 gånger)

mli79

• Skåne
Betäcka bara Britta, eller alla?
« skrivet: 09 aug-07 kl 12:02 »

I den tidigare tråden om Britta fick jag tips på att betäcka henne snarare än att köpa fler getter. Jag har ju inte än så stor kunskap om getter än, men jag jobbar på det.

Nu behöver jag ert råd, ni som har lite mer praktisk erfarenhet av getter i flock. Vad är bäst, att betäcka bara Britta, eller ska bocken även få gå med mina två andra - Maja och Stina? Dom två sistnämnda är ju äldre, drygt 5 år och har aldrig haft killingar innan.

Jag vill inte behålla alla killingar - är det svårt att få dom sålda?
Hur svårt är det att få en get dräktig?
Var annonserar man efter bock att låna eller köra till?

Och så en fråga till:
Brittas tidigare ägare sa att hon var 5 månader när vi köpte henne, dvs nu är hon närmare 7 månader. Men hon har inte fått ens tillstymmelse till horn än, bara två knölar innanför pälsen. När får dom normalt horn, och kan det hända att hon inte får några? Är lite osäker på om hennes ålder kan stämma i och med detta.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Betäcka bara Britta, eller alla?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-07 kl 21:23 »
Jag tycker nog att det låter lite långsökt att betäcka Britta bara för att få henne att stanna i hagen.. ::). Hur skall du göra när killingarna är stora nog att flytta, med tanke på att du inte ville behålla någon? Skall du då betäcka henne igen?
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

ninna b

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 aug-07 kl 22:18 »
Beträffande hornen så har du en kullig get. Får dom horn så får dom det inom ett par tre veckor.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 10 aug-07 kl 00:18 »
Hur skall du göra när killingarna är stora nog att flytta, med tanke på att du inte ville behålla någon?

Om man inte lyckats sälja alla till hösten så äter man upp dom och har en skön getmatta vid sängen. Men jag skulle själv inte betäcka 5 åringar som aldrig killat.
« Senast ändrad: 10 aug-07 kl 00:20 av Gruff »

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 10 aug-07 kl 00:46 »
Jag tycker nog att det låter lite långsökt att betäcka Britta bara för att få henne att stanna i hagen.. ::). Hur skall du göra när killingarna är stora nog att flytta, med tanke på att du inte ville behålla någon? Skall du då betäcka henne igen?

För det första funkar det faktiskt, dom hoppar inte längre över stängslet, dom vill inte skada juvret,
för det andra så krymper juvret ju inte igen -så effekten håller i sig efter bara en killing.

mli79,
jag skulle nog inte heller betäcka äldre getter som aldrig killad, och om du vill inte behålla det räcker det ju med en.

Det kan händer att man får dom sålda, annars blir dom fin mat.

Annonsera efter lånebock kan du ju här (var bor du? )  och på Lantbruksnet.
Det är inte svårt att få an get dräktig -lita på bocken ;)
Mina tjejer börjar iaf intressera sig för bocken nu...

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #5 skrivet: 10 aug-07 kl 09:07 »
fast getter är kluriga, de behöver inte hoppa över stängslet för att ta sig ut......... :)

mli79

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 10 aug-07 kl 09:56 »

Tack för alla svar!

Den stora anledningen till att hon rymmer är att hon är så enormt präglad på människor.Hon har ingen aning om att hon är en get. Tänkte att det kanske kunde lugna henne en del om hon fick killingar. Och jag hade tänkt att behålla max två, det var bara om jag betäckte Stina och Maja också som jag inte ville ha så många killingar hemma.

Dum fråga kanske, men vad är en kullig get? Är det en ras, eller är det nån benämning för getter utan horn? Jag har ingen aning om vad hon har för raser i sig, skulle dock vara en korsning med dvärgget.

Jag bor i skåne, skurup - blentarpstrakten och skulle helst betäcka med en dvärgbock. Under vilken period på hösten vore det lämpligt med en bock på besök? Hur länge bör den vara här?

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #7 skrivet: 10 aug-07 kl 10:28 »
En månad är vad man brukar räkna vid betäckning om man har sin get bortlämnad/lånad bock. Då skall man ha prickat in brunstningar osv, ibland går det mycket snabbare än så....... :), men för att vara på den säkra sidan. Räkna baklänges, när vill du ha din killing? 5 månaders dräktighet.

mli79

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 10 aug-07 kl 12:25 »
Så det är såå lätt att  få en get dräktig? Vet ju hur länge man kan behöva betäcka ston innan det tar sig...

Hur länge brunstar getter? Om jag vill ha killingar i t ex april, är det för sent på året för betäckning då?

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #9 skrivet: 10 aug-07 kl 17:58 »
Nej, om Du önskar få killingarna i aprill så får bocken inte komma intill Britta förän efter första advent.
Problemet brukar vara att inte få killingar redan i februari!!!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

117 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser