Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om bockars lukt  (läst 1055 gånger)

Tuve

• Skåne
Om bockars lukt
« skrivet: 25 aug-07 kl 10:51 »
På British Goat Society's hemsida läser jag följande:
"Male goats kept for stud purposes have a very strong distinctive smell, especially during the mating season, (August to March). During this period males should only be handled wearing special clothes as the odour is very strong and difficult to eliminate from skin and clothing. For this reason the keeping of male goats is only recommended for experienced breeders."

Är det verkligen så illa att lukten sätter sig i hud och kläder och inte går bort?

LiLo

• "Bränd kvinna skyr inte elden" citat A-L Brundin
Re:Om bockars lukt
« Svar #1 skrivet: 25 aug-07 kl 11:12 »
Jag brukar "stinka" bock bara av att gå in och byta vatten ed. ingen kontakt med bocken alls, ändå luktar kläderna och händerna. Fast jag tycker inte det är så farligt.
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 25 aug-07 kl 11:33 »
Hörde av uppfödaren där jag köpte mina getter att man tydligen kunde fila på körteln mellan hornen för att det inte skulle lukta så mycket av bockarna.Vet inte om det funkar eller är att rekomendera har aldrig hört det förrut.Gör det inte ont på dom?
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 aug-07 kl 11:50 »
usch ja! fast vår bock luktade vedervärdigt när han INTE gick ihop med flocken. Annars luktade han "bara" bock..

O ja, lukten satte sig bara man passerade hans hage.. :-\
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #4 skrivet: 25 aug-07 kl 13:14 »
håller med - tidvis luktar bocken apäckligt! När vinden ligger på huset kan man känna det när man öppnar huset. Fast på dvärggetter stämmer inte den tidsperioden som nämndes ovan utan det är lite då och då....... ;)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

126 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser