Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väntar höstkillingar  (läst 1467 gånger)

LiLo

• "Bränd kvinna skyr inte elden" citat A-L Brundin
Väntar höstkillingar
« skrivet: 25 aug-07 kl 07:15 »
Är lite orolig. Vi ska få första killingarna alldeles snart. Den ena geten såg jag när hon blev parad och har beräknat nedkomsten till 1-2 september. Men den andra geten såg jag aldrig när det hände, är orolig att hon ska börja föda utan att jag märker det och det inte går bra. Kan ju inte springa där och glo hela tiden då blir dom ju oroliga, för att matte beter sig konstigt.  ::)

Är det något särskilt att tänka på när man får killingar så här sent?
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Väntar höstkillingar
« Svar #1 skrivet: 25 aug-07 kl 09:59 »
Denna tiden på året så är det ju ingen kyla där man behöver vara rädd att killingen ska frysa ihjäl. Vind och regnskydd har du väl redan förmodar jag. Det hjälper inte heller att springa och titta hela tiden för de passar på att killa när du vänder ryggen till iallafall. Sen finns det ju alltid undantagsfall där geten får problem med förlossningen, men i de allra allra flesta fall så fixar de allt på egen hand
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

LiLo

« Svar #2 skrivet: 01 sep-07 kl 13:12 »
Tre små killingar blev det igår kväll! Två pojkar och en flicka  :-*
Dock fick mor-get lätt livmoderframfall, så hon ska få antibiotika mot ev. infektion + stelkrampspruta. Ska åka och hämta det senare.
Vi var väldigt oroliga att det inte skulle gå att rädda henne, veterinären var skeptisk talades bara vid per telefon ett antal ggr. Men det ser ljust ut nu, gäller bara att det håller sig bra närmsta dagarna.
 :)
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #3 skrivet: 01 sep-07 kl 15:16 »
Grattis! Hoppas att mammaget fort blir bra  :)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Balbina

• -
« Svar #4 skrivet: 02 sep-07 kl 12:19 »
Tre små killingar blev det igår kväll! Två pojkar och en flicka  :-*
Dock fick mor-get lätt livmoderframfall, så hon ska få antibiotika mot ev. infektion + stelkrampspruta. Ska åka och hämta det senare.
Vi var väldigt oroliga att det inte skulle gå att rädda henne, veterinären var skeptisk talades bara vid per telefon ett antal ggr. Men det ser ljust ut nu, gäller bara att det håller sig bra närmsta dagarna.

Är det dvärgget så rekommenderar jag att du håller koll på vikterna på killingarna. Väg morogn och kväll. Många dvärggetter har svårt för att få fram mat så det räcker till trillingar.
Hoppas att din get mår bra och grattis till pluttisarna  

LiLo

« Svar #5 skrivet: 03 sep-07 kl 13:14 »
Hon har juver som en ko :o Kan nästan inte gå så stort ät det. Men ungarna äter och busar. Idag var dom ut en sväng och studsade.
Vi har varit mer oroliga för mor-get, då vet. sa att närmsta dagarna visar om hon klarar sig eller inte, och lät inte så särskilt positiv. Men vi sprutar henne ju varje dag och hon är pigg, tar hand om ungarna och äter som vanligt. Så vi är inte så oroliga själva.  :)
Fast vi har förberet med "Pontus" i fall att.

Balbina

• -
« Svar #6 skrivet: 03 sep-07 kl 22:39 »
Att hon har stort juver är inga garantier för att hon har mycket mjölk. Utan väg för säkerhets skull morogn och kväll. Jag har förlorat killing av den anledningen  och den såg pigg och välmående ut..

LiLo

« Svar #7 skrivet: 07 sep-07 kl 19:06 »
Mor Beata med ungarna Pontus, Emil och Ida är en perfekt mor på alla sätt. Men har mycket busiga små barn.
Mor Agnes fick förlossningspsykos! Hon skulle killa och då bryter årets oväder ut och blixten slår ner bredvid gethuset och en andra gång en 50 meter från vårat hus! Fick släpa in henne från ösregnet, då hon rusat till hagens slut.
Vi fick sedan mjölka henne och nappa lille Tor, medans mor låg och skakade i chock! Agnes får som Beata efter livmoderframfallet Etacilin och fick Hipracin också för att få hjälp att komma igång med digivandet.
Nu är mor Agnes en något förvirrad mor men överbeskyddande!
Bockenär snäll mot dom sina barn, fast han tycker dom är lite konstiga för dom är så små.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser