Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grisar tillsammans med ponnyer?  (läst 2524 gånger)

mli79

• Skåne
grisar tillsammans med ponnyer?
« skrivet: 05 nov-07 kl 22:58 »
Jag funderar på att ha mina två minigrisar och två minishettisar ihop nästa sommar. Hagen är ca 2h och dom skulle ha tillgång till en ligghall där jag kan halma en hörna till dom.

Nån som har erfarenhet av att ha det så? Idag går grisarna i en hage precis jämte ponnyerna och dom bryr sig inte alls om varandra. Ponnyerna var ju lite skeptiska till en början men har vant sig nu.

Drömmen vore ju att även kunna ha getterna i samma hage men att försöka stänga in dom ligisterna utan viltstängsel kan jag ju se mig i stjärnorna om..
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:grisar tillsammans med ponnyer?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-07 kl 23:33 »
Jag skulle nog inte rekommendera att du har minigrisarna tillsammans med hästarna.

Jag vet en minigris-sugga som red på hästens bakben när hon brunstade och hon fick sig en rejäl känga.

Tror även att det finns en gammal tråd om en gris som blev sparkad.  ::)

Mina minigrisar och hästar går också brevid varandra (har eltråden på samma stolpar) men skulle det komma in en gris i hästhagen så skulle min stora häst jaga den och troligtvis försöka slå den med frambenen. Han tycker inte om att ha "smådjur" i sin hage.
Han har jagat ut både katter och hundar :o, men är hur snäll som helst mot dom när han är utanför hagen. :D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

mli79

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 nov-07 kl 08:42 »

Jag skulle nog aldrig våga släppa ihop dom med stora hästar, men i detta fallet är ju ponnyerna typ bara 40cm högre. Visst kan det  bli skador, men har dom så stor yta så skulle dom aldrig behöva inkräkta på varandras område så då känns det som risken skulle bli minimal. Men jag kan ju ha fel, och jag vill ju inte att dom ska fara illa.

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 06 nov-07 kl 09:28 »
Nej, jag skulle absolut inte ha häst och gris i samma hage. Vissa ston tål inte att åka i ett hästsläp som det varit gris i.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

mli79

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 nov-07 kl 11:29 »
Men i detta fallet verkar ju dom inte bry sig om varandra, dom har även använt samma box (ej samtidigt) utan problem.

Mer erfarenheter?

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #5 skrivet: 06 nov-07 kl 12:16 »
Mina hästar och grisar bryr sig inte heller om varandra som jag skrev tidigare.
Min stora häst måste alltid stoppa ner huvudet i grisboxarna och hälsa på dom innan jag leder ut honom i hagen. :D
Dom bryr sig inte heller om att det har varit en gris i deras box.

Men min stora häst tycker INTE om att det kommer in "smådjur" i hans hage.
Kor, rådjur och andra större djur går bra, Men han jagar som sagt hundar, katter och räv. :o

Du kan ju prova så ser du vad som händer.
Jag har haft både får och minigrisar i samma hage fast alla varnade mig, men det gick bra. ;)
Men stora grisar tillsammans med fåren hade jag aldrig provat.

Det är nog lite skillnad på stora grisar och minigrisar trots allt.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 nov-07 kl 22:48 »
Jag har också hört att hästar inte tål grislukt.. ::) Jag har även hört att hästar blir galna av blodlukt ::) Har jag aldrig märkt.... ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #7 skrivet: 06 nov-07 kl 22:54 »
Jag har också hört att hästar inte tål grislukt.. ::) Jag har även hört att hästar blir galna av blodlukt ::) Har jag aldrig märkt.... ::)

Har också hört det, men aldrig märkt det. Inte på mina hästar i alla fall. Men å andra sidan får dom vänja sig vid en massa konstiga saker här också.... ;D

Vi kallas tydligen för "Funny Farm" har jag fått mig berättat. ;D :-X ;D

mli79

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 06 nov-07 kl 23:43 »

Hästar blir beskyllda för en massa konstiga saker :-) Mina bryr sig inte nämnvärt om någonting, men dom är också vana vid det mesta. Och som sagt är dom ju inte så stora, den största är 84cm i mankhöjd. Hade inte vågat att släppa ihop grisarna med stora hästar, där är ju bara tramprisken stor.. :-)

teufel

« Svar #9 skrivet: 13 nov-07 kl 19:54 »
Även om en häst inte skulle bry sig om en gris, så kan de ju komma för nära varandra, och tjittar hästen till grisen, finns det risk att det inte finns nån gris mer.

Här har vi vår gris i en hästbox på dagarna medan hästen är ute, och hästen bryr sig inte för fem öre trots att det måste lukta gris på kvällen, medan andra hästar i stallet blänger surt när vi kommer med grisen på morgonen. Så det är väldigt olika från häst till häst.

Mvh Patrick

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #10 skrivet: 15 nov-07 kl 13:31 »
Jag har erfarenhet av hästar med grisar, ofrivilligt.......   :-\

Grisar som oxå är flockdjur smet in till hästarna hela tiden och skulle tvunget böka bredvid hästarna...
Det såg ju jätte gulligt ut men eftersom hästar och grisar inte har precis samma kroppsspråk blev hästarna ganska irriterade på grisarna...
Grisar (iallafall mina) vill ha kroppskontakt, böka och knöla på en, känna och klämma. Det gillar inte hästar....  :P
Slutade med att grisen Nasse blev sparkad av vår shettis...  Men han är bra nu som väl var. Kunde gått illa så den risken tar jag inte igen.
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser