Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantraser.. en luddig historia?  (läst 2585 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Lantraser.. en luddig historia?
« skrivet: 05 nov-07 kl 17:33 »
Begreppet Lantraser verkar vara väldigt olika beroende på vart man läser på Internet.  ;D

Själv har jag alltid trott att Lantraserna är: Dala-Pälsfår, Gestrikefår, Helsingefår, Klövsjöfår, Roslagsfår,Svärdsjöfår,Värmlandsfår, Åsenfår, Gutefår. Ryafår, Finullsfår, Gotlandsfår.

Vad säger ni andra, är vi fårägare här på Alternativ överens om det ?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

amarantus

• Gäst
Re:Lantraser.. en luddig historia?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-07 kl 18:01 »
Ja ;)

annan

« Svar #2 skrivet: 05 nov-07 kl 18:15 »
japp, och då var väl denna tråd färdig.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 05 nov-07 kl 18:17 »
 ;D ;D ;D

tror det finns några flera fårägare här, och man vet aldrig någon kanske har en annan uppfattning ?
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 nov-07 kl 18:26 »
Det stämmer väl!  ???eller
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 05 nov-07 kl 22:04 »
De där räknar jag också till lantraser.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 05 nov-07 kl 23:37 »
Men visst måste det gå att definiera "lantras" på något sätt, som kan gälla för alla våra tamdjur?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

annan

« Svar #7 skrivet: 06 nov-07 kl 09:59 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lantras

Lantras är en husdjursras som ursprungligen kommer från ett begränsat område och som där funnits så pass länge att den till stora delar anpassat sig genetiskt till den lokala miljön.
Utmärkande för en lantras är förmågan att att överleva och producera i den lokala miljön, som kunde bestå till exempel av lite och varierande foder, långa vintrar eller svår terräng.

duger väl bra tycker jag (och naturligtvis finns det ju fler djurslag än får som har lantraser).
« Senast ändrad: 06 nov-07 kl 10:02 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 nov-07 kl 10:58 »
I stalljournalen går även spelasu in som specad lantras.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #9 skrivet: 06 nov-07 kl 11:23 »
frågar du fårkontrollen så finns det bara
köttras, lantras och pälsfår
där ingår rya, finull och nu allmogefåren i lantras.. så roslagsfår tex förkortas Lro..
Lantras roslagsfår..

I fårboken är ju lantrasfår rya o finull...
 :-\
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

birgit

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 nov-07 kl 11:39 »
Finull, rya och pälsfår är ju förädlade lantraser. Alltså inte ursprungliga.
Dessa tre raser "blev till" runt 1920 -30 talet då man delade upp lantraserna efter ullegenskaperna och därefter började blanda in andra raser för att "förbättra" de egenskaperna.
Mycket av detta står i: Wålstedt mästare i ull och i Insulanders Fårskötsel.
Att ursprunget till rya är dala päls vet man, men även en del norskt som spelsau.
 Pälsfår har ju gute , eller snarast de hornlösa och finsk finull bl.a.
Finullen har oftast definierats som finullig, men ser man på allmogeraserna finns ju framförallt svärdsjö, med väldigt finfibrig ull. Även hos finullen hämtades baggar från Finland för att nå snabbare resultat.
Så, som oförädlade lantraser räknas gute och allmogefår.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 06 nov-07 kl 11:54 »
Så intressant, det finns tydligen mer än en definition.  Jag har läst nånstans att lantraserna vid dålig fodertillgång går ner i produktion, men klarar hälsan, medan mera förädlade djur fortsätter att producera, och blir sjuka eller till och med dör.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

birgit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 nov-07 kl 14:29 »
 Tror det ligger en hel del i ditt antagande Trollmor!
De förädlade raserna är ju framavlade för att växa snabbare, tåla mer och intensivare foder. Helt enkelt beroende av vår omvårdnad.
De mer ursprungliga djuren,  har ju lärt sig att gå på sparlåga under vintern t.ex. Spara på resurserna tills de verkligen behövs. Det gäller ju inte bara får, utan kor, hästar, grisar. Det är ju en av anledningarna till att man inte kan slutgöda får under de mörkaste månaderna. Deras ämnesomsättning svarar inte på det. Fast vad jag förstått gäller det väl även produktionsraserna till viss del?
Detta brukar kallas årstidscykler.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 06 nov-07 kl 17:35 »
Pälsfår har ju gute , eller snarast de hornlösa och finsk finull bl.a.
Så, som oförädlade lantraser räknas gute och allmogefår.

Det jag läst om gotlandsfår och gutefår är att de båda härstammar från gotländska utegångsfåret. Att man valde ut behornade djur för att få fram gutefåret medans det var hornlösa som la grunden till gotlandsfåren. Så båda kommer från samma ursprungsras så att säga.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #14 skrivet: 06 nov-07 kl 17:52 »
I stalljournalen går även spelasu in som specad lantras.

Fast den är ju Norsk  :P så den får inte vara med här i Sverige bland våra Lantraser.

birgit

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 nov-07 kl 19:42 »
Angående pälsfår(gotlandsfår) och gute, så har det ju funnits både med och utan horn. Frågan är om det redan tidigt var de hornlösa som benämndes "hemfår"? De andra fick gå som någon "reserv" och klara sig på det de hittade.
Normalt är ju det hornlösa anlaget dominant, men hos gutefåren föds ju inga hornlösa. Inte i några av ursprungsbesättningarna i alla fall efter vad jag hört.
Hornanlagen avlades också bort konsekvent, på inrådan av hushållningssällskapen. De ansåg att hornen stal kraft från ull och tillväxt.
När räddningen av gutefåren startade var det just de behornade man ville rädda, eftersom de var mest fåtaliga. Tror de pratat om 11 - 15 individer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

188 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser