Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiendeplantor  (läst 1238 gånger)

koko

• Gäst
Fiendeplantor
« skrivet: 25 sep-07 kl 11:28 »
Hmmm...Jag har blitt med odlingslott och har stött på följande spörsmål; de röda vinbären verkar relativt nyplanterade och har ej gett några bär vad jag kan se, de har oxå fått löss. Eftersom det verkar halvdött att spreja och duscha, så kanske man helt enkelt ska låta det vara? Men kommer det att komma bär nästa år?
Och, övervintrar lössen och fortsätter smaska på plantan nästa vår?

Har satt kryddor runt buskarna, nu blir de oxå kanske angripna? Men tänkte att de i sin tur skulle dra till sig insekter som kan äta löss...

Sen finns det kaniner i mängder! Nån som har ett tips på vad kaniner INTE gillar?

Gärna andra idéer om vad skadedjur inte gillar (som att kissa i trädgården :D)

hustran

Re:Fiendeplantor
« Svar #1 skrivet: 02 okt-07 kl 17:32 »
Jag har läst någonstans att man skall blanda tabasko och vatten och spraya i grönsakslandet. Det lär vara mycket effektivt mot kaniner. I Holland används tydligen samma metod fast då riktigt stort, på åkrarna. Vi har inga kaniner här så jag har naturligtvis inte provat. Det behövs inte särskilt mycket tabasko heller, så försök. Om det misslyckas så blir kaninerna lite kryddigare i smaken i alla fall.  ;D

koko

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 okt-07 kl 18:42 »
He, värt ett försök, fast det finns en hel del kaniner där som nog inte smakar så gott ens med krydda, de har nån otäck ögonsjuka. Ögonen är helt igenmurade och de hoppar omkring blinda. Hemskt att se.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 05 okt-07 kl 09:56 »
He, värt ett försök, fast det finns en hel del kaniner där som nog inte smakar så gott ens med krydda, de har nån otäck ögonsjuka. Ögonen är helt igenmurade och de hoppar omkring blinda. Hemskt att se.

Nämen fy! Det där lät otrevligt. Låter nästan som om det skulle behövas skjutas av lite kaniner om de är sjuka. Kan du inte kontakta hmm... lämplig myndighet, vilka det nu kan va, som tar hand om sånt? Det var bara en tanke som slog mig. Lycka till!

mistel

• -
« Svar #4 skrivet: 05 okt-07 kl 16:34 »
Angående vinbärsplantorna: De klarar lusangrepp man måste inte spruta alls bara se till så buskarna får gott om vatten speciellt vår + försommar. Det är bra om det är öppen jord närmast plantan. Röda vinbär sätter bär på äldre ved så de lär sätta bär när grenarna blivit några år gamla.

Kryddorna påverkar inte lusförekomsten på vinbär det finns många lusarter och de som går på vinbär går inte på kryddväxter, det som kanske är frågan är om kryddorna trivs vid vinbären många kryddväxter vill ju gärna ha det riktigt väldränerat och soligt, vid en buske kan det ju bli lite skuggigare.

koko

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 okt-07 kl 23:53 »
Okej, tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser