Nu är det samma sak igen med min lilla Bäbis... Precis när vinterpälsen växt ut och blivit tjock och fin så börjar hon fälla! Hon fäller inte lite heller, nästan all päls längs ryggen är på väg att släppa, och kvar blir bara långa fjun. Snart är hon väl nake. Pälsen på huvudet, benen och unde rmagen verkar dock sitta fast ordentligt.
Detta hände precis samma sak i våras också, hon fällde nästan all päls så att den rosa huden lyste igenom, och sedan växte sommarpälsen ut. Vintern för 2 år sedan var det samma sak, fast då satte det igån i januari när det var som kallast, så stackarn fick gå med ulltröja på sig tills det växt tillbaka igen...

Är det någon som vet om det behövs något fodetillskott för att hejda? Hon har inte löss(hon är avlusad flera ggr pga dessa misstankar), och hon äter hö och det hon hittar på gården, ängen och i skogen(de går lösa). Fri tillgång på mineraler och kalk har de. Men nu har jag provat att mata dom med brunalger(som jag annars bara ger till hästen). Får se om det hjälper.....
Vet ni något annat som kan va fel?
Min andra fråga handlar om vad man ska ge för kraftfoder under vintern? Vi har inte fått hö med bra värden i år eftersom det var en sen slåtter efter en regning sommar och det är mycket halmliknande hö, och väldigt lite grönt i. Getterna går mycket lösa ute, är med på promenader och får mycket motion och jag vill ju att de ska få tillräckligt med proteiner för att inte tappa muskler. Är verkligen havre ett bra tillskottsfoder då? Har gett dom det förut, med följd att den ena växande geten blev fin i hullet, men den vuxna geten blev ganska fet..