Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get som tappar pälsen/Kraftfoder till getter  (läst 4901 gånger)

ManiacDarling

• Västergötland
Get som tappar pälsen/Kraftfoder till getter
« skrivet: 25 okt-07 kl 12:00 »
Nu är det samma sak igen med min lilla Bäbis... Precis när vinterpälsen växt ut och blivit tjock och fin så börjar hon fälla! Hon fäller inte lite heller, nästan all päls längs ryggen är på väg att släppa, och kvar blir bara långa fjun. Snart är hon väl nake. Pälsen på huvudet, benen och unde rmagen verkar dock sitta fast ordentligt.
Detta hände precis samma sak i våras också, hon fällde nästan all päls så att den rosa huden lyste igenom, och sedan växte sommarpälsen ut. Vintern för 2 år sedan var det samma sak, fast då satte det igån i januari när det var som kallast, så stackarn fick gå med ulltröja på sig tills det växt tillbaka igen... :(

Är det någon som vet om det behövs något fodetillskott för att hejda? Hon har inte löss(hon är avlusad flera ggr pga dessa misstankar), och hon äter hö och det hon hittar på gården, ängen och i skogen(de går lösa). Fri tillgång på mineraler och kalk har de. Men nu har jag provat att mata dom med brunalger(som jag annars bara ger till hästen). Får se om det hjälper.....

Vet ni något annat som kan va fel?

Min andra fråga handlar om vad man ska ge för kraftfoder under vintern? Vi har inte fått hö med bra värden i år eftersom det var en sen slåtter efter en regning sommar och det är mycket halmliknande hö, och väldigt lite grönt i. Getterna går mycket lösa ute, är med på promenader och får mycket motion och jag vill ju att de ska få tillräckligt med proteiner för att inte tappa muskler. Är verkligen havre ett bra tillskottsfoder då? Har gett dom det förut, med följd att den ena växande geten blev fin i hullet, men den vuxna geten blev ganska fet..  :P

fröken fröken

• skogstokig
Re:Get som tappar pälsen/Kraftfoder till getter
« Svar #1 skrivet: 25 okt-07 kl 14:03 »
Jag ger mina havre och kornkross med mineralerna. Har ställt samma fråga som du i tråden "Hjälp!Foder.." kolla vilka svar jag fick..
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 26 okt-07 kl 01:35 »
Ge getterna sin giva var för sig, så är det lättare att se till vikten.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #3 skrivet: 26 okt-07 kl 17:32 »
Och vad gäller pälsen så är det helt normalt  :)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

ManiacDarling

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 okt-07 kl 21:57 »
Ja, nu har jag börjat ge dem fodret separat.
Men när det gäller pälsen så är jag fortfarande konfunderad... Det kan inte vara normalt att en get ska tappa så mycket päls att hon darrar och fryser vid rått höstväder. Den andra geten har ju helt normala fällningar och blir inte halvnaken vid övergång till vinter- eller sommarpäls.
Nu verkar det dock som om pälslossningen har avstannat lite. Hon är fortfarande frusen och fäller fortfarande litegrann, men det lossnar inte i stora sjåk som tidigare.
Kanske är det algerna som har hjälpt?
Första dagarna fick de äta så mycket de ville ha båda två, och de vräkte i sig... Nu är de inte lika intresserade och mumsar bara lite förstrött när man ger dem. Vi får väl se. Om detta ska fortsätta kommer jag nog att köpa ett fodrat hundtäcke till henne att ha i vinter!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 28 okt-07 kl 10:05 »
Det första jag kom att tänka på var spårämnen, molybden och sånt.  Men det är nog en fråga för Din veterinär i så fall.

Det andra som kom för mig var, om det finns något trivsamt krypin där den ena damen helt enkelt skaver av sej håret.

Tja, det är Du som känner Dina djur.

Red: stavning
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 10:06 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #6 skrivet: 28 okt-07 kl 13:28 »
Getterna kan fälla/byta päls vid minsta väderomslag, men om du är orolig skulle jag nog ta ut en vetrinär istället för att köpa hundtäcket
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

ManiacDarling

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 28 okt-07 kl 21:26 »
Tack för era svar. :-)

Jo, jag ska höra vad veterinären säger. Tänkte bara kolla av forumet först om det fanns någon som varit med om liknande. jag kommer ihåg en tråd för länge sedan som handlade om samma sak och jag har för mig att någon skrev om zinkbrist som anledning till att en get hade tappat päls, men jag kommer inte riktigt ihåg exakt vad som skrevs.

Hursomhelst, så har nu ny tät päls börjat växa ut, men det är än så länge väldigt korta strån och pälsen ser ju fortfarande "genomskinlig" ut.
Jag är glad nu att jag var så pjoskig att när jag skaffade getterna gjorde i ordning en välisolerad barack som förutom köldridå, också fick ett olje-element att använda under kalla dagar på vintern. Hon slipper alltså frysa, för nu har jag satt på lite värme, men med ett täcke så skulle hon ju välja att vara lite mera utomhus och få beta det sista höstgräset. (De går in och ut som de vill)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 31 okt-07 kl 19:31 »
Låter som om Dina getter har en jättefin tillvaro.  Om jag minns rätt kan såväl zink, selen, koppar och molybden ge hårförändringar både vid brist och överskott.  Men jag varken minns helt tydligt eller läste på något annat än det mina egna älsklingar faktiskt råkade ut för.  Däribland att de skavde av sej pälsen, men det var lågrangade individer som hittade små krypin att åla sig in i.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

204 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser