Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gyltan reser sig mot mig när hon brunstar  (läst 1238 gånger)

sagatulip

• -
gyltan reser sig mot mig när hon brunstar
« skrivet: 02 dec-07 kl 18:51 »
saga har nu brunstat ett gäng gånger, men idag har hon börjat att resa sig mot mig. Gör hon det för att hon är brunstig och helt enkelt vill rida mot något i brist på bättre (galt) eller har vi ett rangproblem här?
hon är 8 månader gammal och har varit hos mig i snart 4.
har aldrig varit med om att en gris rest sig mot människa i annat syfte än att få tag i mat, har i andra har några erfarenheter av detta ?
Bara för att du inte är paranoid så betyder inte det att dom inte är ute efter dig!

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:gyltan reser sig mot mig när hon brunstar
« Svar #1 skrivet: 03 dec-07 kl 12:56 »
Det är ett brunstbeteende.
Suggor kan "rida" på lite allt möjligt när de är i brunst.
Det förekommer ibland många djur. (T.ex. kor)
Våra suggor rider oftast på varandra, men det händer att de även försöker på oss ibland men det tillåter vi inte.

Säg ett skarpt "NEJ" och putta i väg henne.
I brunsten kan de vara väldigt envetna och påstridiga så ni får inte ge er i första taget.
Blir hon väldigt jobbig så sätt ut henne i hagen en stund.
Lägg in en stor stubbe eller något annat hon kan rida på i stället.

Se även till att aktivera henne lite extra och många passar även på att klippa klövar när dom ändå är i en "annan värld".
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

sagatulip

• -
« Svar #2 skrivet: 03 dec-07 kl 19:20 »
tackar för svaret :) nej å putt är hon inte så imponerad av så nu har här inhandlats blomspruta. en gång verkar ha räckt för hon har inte försökt något mer sedan imorse men vi får väl se hur det hela avlöper   ::)
tack för svaret iaf ;D
Bara för att du inte är paranoid så betyder inte det att dom inte är ute efter dig!

teufel

« Svar #3 skrivet: 03 dec-07 kl 22:23 »
Ungefär i vilken ålder blir de könsmogna?

Vår Greta, ca 5 månader, har varit helt från vettet idag, pratat och skrikit oavbrutet hela dagen. Vill inte vara vare sig här eller där. Äter som vanligt.
Brukar gå bra att ta upp henne så hon får böka in trynet i armhålan, men inte idag.
Jag har inte sett att hon har ridit något än, så det här kanske är nån slags PMS? ;)

Mvh Patrick

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #4 skrivet: 04 dec-07 kl 06:53 »
En minigris kommer i brunst när hon är mellan 4-7 månader.
Det du beskriver om Greta är typiska brunstgnäll. ;)

Beteendet ändras lite.
Titta efter om vulvan ser svullen ut.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser