Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smakskillnad?  (läst 2368 gånger)

purex

• Östergötland
Smakskillnad?
« skrivet: 22 nov-07 kl 19:22 »
Är det någon smakskillnad på en Linderöd och en piggham?
Viken gris är bäst att ha om man ska ha dom att gå ute året om?

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Smakskillnad?
« Svar #1 skrivet: 22 nov-07 kl 20:43 »
det är skillnad i smak och i tillväxt hastigheten...

en piggham är ju en framkorsad treras korsningsgris -som är framavlad för att växa så snabbt som möjligt... och de gör den...
en linderödsgris växer ju saktare och bara det gör ju att köttet blir annorlunda... mer smakrikt osv..

det är ju därför som linderödsgrisen är upptagen i slowfood rörelsen...
växer långsamt o ger ett smakrikt och gott kött.. ;)

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Fridolf2

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 nov-07 kl 08:37 »
Personligen tror jag det där har mer att göra med hur dom föds upp än vad det är för ras, och framförallt hur man tillagar dom ;) Jag skulle kunna bjuda dig på en karre´som du garanterat inte kan tala om var den kommer ifrån ;) Tyvärr är ju matlagning en konst på utdöende, visserligen effektivt dödad av svensk livsmedelsindustri,men det är ju en annan diskussion... :)
Men då går ju våra piggham ute och det gör väl kanske en del, man får ju faktiskt inte glömma att för oss som försöker leva på det, så finns en ekonomisk realitet.. Du får runt 1100 för en slaktgris, den äter närmare 3 kg mat om dan som om du köper den kostar 2,80 per kg, alltså närmare 9 kr om dan i mat..har du den då en månad extra så försvinner ytterligare 270 kr av dina 1100. Och det är ju visserligen roligt att ha grisar, men så roligt så man vill betala för att föda upp dom...? nä, inte för mig iaf.
Sälj själv, säger ni då...ja visst, men våra första 5 suggor gav 65 slaktsvin i sin första kull, sen kommer nästa kull om ett halvår...ja,jag kanske är en enstöring ;) , men så stor bekantskapskrets har jag inte så dom kan svälja det... :) Och våra grannar tyckte vi var för dyra när vi ville ha 27 kr/kg för styckat och klart kött så dom köper hos nån annan nu, som tydligen räknar annorlunda än jag. Han har dom väl inne hela tiden, vad vet jag...Eftersom våra gick ute så trodde dom väl dom skulle bli gratis, uppfödda på rötter kanske?? sanningen är ju att dom snarare blir dyrare av att gå ute. Så för min del får det vara att sälja direkt, hellre ringa slakteriet som är glada över att få in grisar.
Som ni ser är detta skrivet med glimten i ögat, men det finns en allvarlig underton om ekonomiska fakta som faktiskt är sann.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 23 nov-07 kl 10:44 »
Ja tror det har mycket med vad grisen äter och ute grisar smakar ju alltid bäst....

Det finns ju undersökningar på att ekogrisar - de går ju ute och förutom spannmål äter grönt o bökar i jorden - har bättre nyttigare fett än vanliga innegrisar..

så jag tror dina ute grisar är mycket bättre än grannens inne grisar...
 ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 nov-07 kl 10:51 »
Jag tror nog oxå att utfordringen har den största betydelsen, även om korsningsavel kan prioritera tillväxt före annat.

Vet inte om någon gjort experimentet att intensivhålla linderödssvin, men förmodligen märks det på resultatet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

purex

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 23 nov-07 kl 16:00 »
Tack alla för svaren, nu vet jag lite bättre.
Man kan alltså ha grisarna ute året om... :)

purex

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 23 nov-07 kl 16:09 »
En annan fråga är hur gamla grisarna är när man skickar dom på slakt för att det ska vara ekonomiskt lönsamt.

Nypålandet

« Svar #7 skrivet: 23 nov-07 kl 17:42 »
Personligen tror jag det där har mer att göra med hur dom föds upp än vad det är för ras, och framförallt hur man tillagar dom ;) Jag skulle kunna bjuda dig på en karre´som du garanterat inte kan tala om var den kommer ifrån ;) Tyvärr är ju matlagning en konst på utdöende, visserligen effektivt dödad av svensk livsmedelsindustri,men det är ju en annan diskussion... :)
Men då går ju våra piggham ute och det gör väl kanske en del, man får ju faktiskt inte glömma att för oss som försöker leva på det, så finns en ekonomisk realitet.. Du får runt 1100 för en slaktgris, den äter närmare 3 kg mat om dan som om du köper den kostar 2,80 per kg, alltså närmare 9 kr om dan i mat..har du den då en månad extra så försvinner ytterligare 270 kr av dina 1100. Och det är ju visserligen roligt att ha grisar, men så roligt så man vill betala för att föda upp dom...? nä, inte för mig iaf.
Sälj själv, säger ni då...ja visst, men våra första 5 suggor gav 65 slaktsvin i sin första kull, sen kommer nästa kull om ett halvår...ja,jag kanske är en enstöring ;) , men så stor bekantskapskrets har jag inte så dom kan svälja det... :) Och våra grannar tyckte vi var för dyra när vi ville ha 27 kr/kg för styckat och klart kött så dom köper hos nån annan nu, som tydligen räknar annorlunda än jag. Han har dom väl inne hela tiden, vad vet jag...Eftersom våra gick ute så trodde dom väl dom skulle bli gratis, uppfödda på rötter kanske?? sanningen är ju att dom snarare blir dyrare av att gå ute. Så för min del får det vara att sälja direkt, hellre ringa slakteriet som är glada över att få in grisar.
Som ni ser är detta skrivet med glimten i ögat, men det finns en allvarlig underton om ekonomiska fakta som faktiskt är sann.

Men var bor du då!? Jag köper gärna slaktat & styckat för 27kr/kg!

Fridolf2

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 nov-07 kl 21:43 »
Vi bor utanför Jönköping...
Purex; Våra bästa går fram på 5,5 månader,men runt ett halvår är ju normalt, men sen finns det ju alltid eftersläntare... ::)

purex

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 23 nov-07 kl 21:51 »
Citera
Du får runt 1100 för en slaktgris, den äter närmare 3 kg mat om dan som om du köper den kostar 2,80 per kg, alltså närmare 9 kr om dan i mat..
Hur kan du leva på det när det tar ca 6 månader att driva fram en gris som ska gå till slakt?
Det blir enligt mina beräknigar ca 1600kr och du får bara 1100kr från slakteriet. Hur går det ihop sig!!

Hoppas att jag har fattat fel fridolf2

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #10 skrivet: 24 nov-07 kl 11:25 »
linderödsgrisar tar längre tid att få slakt färdiga...

beroende på vilket foder de får...

men du får räkna med ett par månader till..

men ger man dem vanligt grisfoder blir de lätt feta...

Passar bäst som hushålls grisar...

vi har även haft korsningar med linderöd då vi hade hybrid suggor o linderödsgalt... de växte väldigt bra... smågrisarna...
 :D
säker korsningseffekten...

birgit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 nov-07 kl 19:29 »
Som Gimskogen skrev är just tillväxthastigheten (eller brist på) hos Linderödsgrisen som gör den smaklig. Du kan inte turbo göda den som vanliga, för dels blir de överfeta + att de inte svarar på den typen av uppfödning som produktionsgrisar. Däremot är de suveräna på att hitta käk själva.
Varför måste allt växa så fort som möjligt? Det kostar att pressa i dom dyr spannmål också. Om grisarna växer långsammare, kräver mindre och ger ett godare och nyttigare kött så är det väl bara bra?

Fridolf2

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 nov-07 kl 00:08 »
Nej allt behöver väl inte växa så fort som möjligt, men nu lever vi ju tyvärr i den verkligheten, och det är inte mycket jag kan göra åt, något måste man ju leva på.  
Sen är det ju så att man inte pressar i en gris mer foder än den vill ha för att den ska växa så fort som möjligt, tvärtom så skulle våra slaktgrisar gladeligen äta dubbelt så mycket som dom får. Det man utnyttjar är ju att grisen är det mest effektiva utnyttjandet av spannmål som går att hitta, inget annat djur omvandlar så stor del av fodret till kött.  En gris som väger över 70 kg får full giva, dvs ca 3 kg foder om dan, den skulle gärna äta mycket mer, men då blir den bara fet. Dom som växer fortast här får varken mer eller mindre foder än dom andra, möjligen det som dom roffar åt sig då, men individerna är olika och växer olika fort helt enkelt. Och jag kan inte riktigt se en anledning till att jag skulle svältföda dom bara för att dom ska växa saktare, vi får ingen merbetalning för det, utan bara en ren förlust.
Tyvärr är det så, kunde jag ändra på det så skulle jag gärna göra det, men nu är ju samhället sådant, och det gäller helt enkelt att försöka hänga med.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 dec-07 kl 20:59 »
Har du inga legoslakterier i din närhet? Då kan du ta 60 kr /kilot.

Såg att du bor utanför Jönköping. Om du är intresserad av att hyra in dig i mitt planerade slakteri, hör av dig! Jag startar när jag vet att det finns tillräckligt med kunder! Jag finns i Svenljunga, halvägs till dina kunder som du  nog hittar i Gbg, inte i snålsmåland:)

Fridolf2

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 dec-07 kl 23:53 »
Låter mycket intressant :) Nu håller vi precis på och sadlar om till ekologisk smågrisproduktion, så det är inte meningen det ska bli så många slaktgrisar.. Men jag kommer att följa ditt projekt med stort intresse.. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser