Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gal vakteltuppar?  (läst 6084 gånger)

lindelou

• -
Gal vakteltuppar?
« skrivet: 09 apr-08 kl 12:35 »
Hämtade en tupp för några dagar sedan.Nu gal det i garaget. Är det han eller 8 veckors welsumertupparna?
Om dom inte gal,hur hör man att det är en tupp?

mimmimera

• Mimmis hemsida
SV: Gal vakteltuppar?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-08 kl 13:02 »
Vakteltupparna LÅTER men inte som en "vanlig tupp" utan mer åt "tjut vissel skorr" hållet ;D ja det är lite svårt att förklara tycker jag , men det går inte att förväxla med ett vanligt tuppgalande i alla fall. ;)
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

lindelou

• -
« Svar #2 skrivet: 10 apr-08 kl 22:49 »
Nu har jag hört:-) Skorr:-)
Hur ser man skillnad på kön? Mina är bruna och bruna med vitt bröst. Låter honorna? Rymmer dom om dom smiter ut eller är dom hemkära?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 11 apr-08 kl 09:18 »
Lättast sättet att könsbestämma en japansk vaktel är att titta den i rumpan när den är könsmogen. Tuppen får en lite svullnad, klämmer man på den kommer det fram ett vitt skum. Hönan blir avlång i kloaken och ofta lite blåaktig.

Honorna är tysta, det är bara tupparna som spelar.

Man får inte släppa ut japanska vaktlar för de kan blanda sig med de europeiska. De drar järnet om man släpper ut dem, men man kan ha dem i en större voljär ute.

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #4 skrivet: 12 apr-08 kl 16:21 »
Jag könsbestämde mina enkelt då de var sex veckor gamla, genom att titta dem i kloaken och trycka ihop den försiktigt. På hanarna kom det då en skumboll. men...man kan tro att det är fler hanar  då en hona också kan ha skum där, som nyparad. Så titta noga. men vid sex veckor är det lätt ändå, för då låter tupparna! Titta på vem som sträcker på sig, skakar på huvudet samtidigt som det mycket speciella vaktelljudet kommer! Då vet du att det är en tupp!
Den som har en lever får se

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 12 apr-08 kl 16:57 »
man kan tro att det är fler hanar  då en hona också kan ha skum där, som nyparad.
Jag klämde och fick fram skum på alla hanarna. Så jag placerade dom i en egen låda. Helt plötsligt så låg det ägg i tupplådan. :o
Efter det så var jag mera noga när jag separerade dom. ;)

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 28 apr-08 kl 10:33 »
Jag klämde och fick fram skum på alla hanarna. Så jag placerade dom i en egen låda. Helt plötsligt så låg det ägg i tupplådan. :o
Efter det så var jag mera noga när jag separerade dom. ;)
;D den var kul den!!!!!!!!!!!
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

lindelou

• -
« Svar #7 skrivet: 28 maj-08 kl 13:39 »
Jag klämmer och känner mig osäker.....Däremot har jag stått och tittat på dom och sett när dom gal. Är det helt säkert att hönorna inte låter? Detta känns säkrare än skumbollar.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 28 maj-08 kl 18:58 »
Är de riktigt könsmogna är kölämtestet hundra procentigt säkert.

Vissa färger kan man se skillnad på färgen på bröstet. Det är de viltfärgade och cremefägade som man kan se på. Tupparna får orange bröst och hönorna har bruna prickar på sitt. Syns från det att de har fått sina fjädrar.

Gert

• Småland
« Svar #9 skrivet: 29 maj-08 kl 00:45 »
Jag har japanska vaktlar och tuppens gal är nåt av det räligaste jag hört komma från en fågel.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #10 skrivet: 01 aug-08 kl 18:56 »
Hur högt låter de då?
Som småfåglar som kvittrar... eller åt hönshållet?

Prosit

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 04 aug-08 kl 21:25 »
Tillräckligt för att det ska skära i öronen om man råkar stå tätt framför och inte är beredd. Men inte så det stör några grannar i alla fall!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #12 skrivet: 07 aug-08 kl 12:36 »
Tack, här fick jag svar på min fråga om könsbestämning!*s* Får jag fråga, FLYGER vaktlar? Och i så fall, flyger de bra??
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #13 skrivet: 10 aug-08 kl 23:16 »
De flyger bra och fort. Hoppar snabbt som bara den ut ur buren om de får chans.

Här har vi vaktlarnas bur i en hönsavdelning. Så skulle de smita är de instängda i ett andra hägn.

En vaktel som kommit ut är jättesvår om inte omöjlig att fånga in utanför inhägnaden.

Det är min erfarenhet.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

hönsgalen

« Svar #14 skrivet: 16 sep-08 kl 23:42 »
är hönorna HELT tysta?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 17 okt-08 kl 19:44 »
är hönorna HELT tysta?

Nä, de kvittrar, piper och kuttrar  :)
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

183 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser