Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken typ av kraftfoder  (läst 1871 gånger)

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
Vilken typ av kraftfoder
« skrivet: 27 mar-08 kl 23:43 »
Hej!

Undrar lite vad ni ger er får för typ av kraftfoder. Jag har gjort det enkelt för mig och kört med "får pellets". Nu har vi bara 7 får  varav en bagge och har väl tänkt utöka med två tackor till hösten, vad kan ni rekommendera för blandningar?

/Viktoria

Henning

SV: Vilken typ av kraftfoder
« Svar #1 skrivet: 28 mar-08 kl 00:03 »
Spannmål, betfor och soja är en vanlig kombination. Soja är omdiskuterat nu och kan bytas ut mot andra bönor eller ärter (om man får tag i) 50-70 % spannmål är lämpligt och resten kan varieras med ett uppskattat behov. Det behövs mer protein efter lamningen särskilt till tackor med många lamm.

Glöm inte att ge mineralfoder och extra selen om man har hemmablandningar.

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #2 skrivet: 29 mar-08 kl 11:54 »
Om man nu vill göra det lite lättare för sig än att göra hemmablandningar men vill komma lite billigare undan än med Fårpellets så fick jag rådet att helt enkelt köra kofoder. Fick rådet från en fodersäljare på det företag där jag arbetar men vart ju lite skeptisk :-\ Döm om min förvåning när en veterinär från Svenska Djurhälsovården gav samma tips. Lät då fodersäljaren ta fram ett kopellets som liknade fårpellets. Hittade då en variant som inte skilljer sig nämnvärt i innehåll från Fårpelletsen. Men mycket billigare är det ju. Gissa om man blir glad  ;). Har nu kört med Edel Karisma 180 (inte för er som prångt ska handla av Lantmanna ;) ) i två år. Och jag har inte märkt någon som helst skillnad... Fungerar utmärkt..

Men titta på innehåll, det finns pengar att spara...

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 29 mar-08 kl 16:55 »
I år räknade jag foderstater både med fårpellets och kopellets, och jag hade kunnat välja endera. Eftersom vi har kopellets hemma till korna valde jag förstås det.... :)

Henning

« Svar #4 skrivet: 29 mar-08 kl 17:25 »
Vi har också använt kofoder ibland med gott resultat.

Det man ska se upp med är kopparhalten. Den är ofta för hög i kofoder även för de "tåliga" raserna.

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 29 mar-08 kl 17:28 »
Det verkar som om det där med koppar och får har fastnat hos i alla fall en del foderförsäljare. Vi nämnde för han som vi köpt av att vi ger det till fåren också, varpå han började prata om kopparinnehållet.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

204 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser