Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket mjöl till pastan?  (läst 12585 gånger)

Lummpa

• Dalarna
Vilket mjöl till pastan?
« skrivet: 15 okt-06 kl 18:00 »
Tjenare...

Jag har liten funderingar angående hemmagjord pasta. Är säkert en del som sysslar med detta och jag tänkt bara höra vilken mjölsort som lämpar sig bäst, durumvete, vetemjöl eller andra sorter?

Tar gärna också del av andra tips kring pastatillverkning, jag har provat själv några gånger och pastan smakar ok, men jag vill utveckla det hela lite mer och kunna göra en så välsmakande och näringsrik pasta som möjligt.

Är en pastamaskin att rekommendera?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Vilket mjöl till pastan?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-06 kl 19:30 »
Pastamaskin är bra! Mycket enklare att få fin pasta.

Det ska ju egentligen vara durumvete, men jag har aldrig hittat ekologiskt odlat sånt. Så vi kör vanligt vetemjöl eller dinkel. Dinkel fungerar fint!

Men konsistensen blir aningen bättre med durum, lita fastare och mer lik köpepastan. Så jag tar tacksamt emot tips på var man kan hitta KRAV-durumvete!

Sen kan man ju blanda allt möjligt i degen för att få färg o lite smak, spenat eller tomatpure t.ex. Nässlor borde kunna bli bra, men det har jag inte provat. Vi gör pasta på bara ägg o mjöl, ev. med en gnutta vatten. Det blir ju en bättre kolhydrat/proteinbalans då. Och godare!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Vilket mjöl till pastan?
« Svar #2 skrivet: 17 okt-06 kl 02:21 »
Pastamaskinen är även bra för den där sista knådningen när händerna tröttnat. Man kör på tjockaste inställningen och viker degen mellan varje gång.

Till vardagspasta duger vetemjöl gott. Finare av specialvetemjöl, som man även kan ha i för en segare deg när man kör på fullkorn.

Om du äter bläckfisk. Spar bläckblåsorna i frysen och tina upp som färg till pasta. Passera med en tesked genom en tesil och ha i degen. Pastan blir kolsvart. Snyggt med röd tomatsås till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser