Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenpumpen slår igång...  (läst 3736 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Vattenpumpen slår igång...
« skrivet: 29 jan-08 kl 21:15 »
...fastän jag inte spolar någonstans.
Jag har inget läckage (vad jag vet) . Det bästa jag har kommit på är att det har nåt med trycket i varmvattenberedaren att göra.
Jag har en 80liters(tror jag) Carat Opal 2000sl som sitter fast på väggen i badrummet.
Min pump sitter under huset och har en liten "tryckkopp" på toppen. Det finns alltså ingen hydropress eller hydrofor ansluten till den.
Den funkar annars bra , men den har börjat slå igång och gå ett litet tag då och då...som sagt utan att jag spolar.

Vet nån nånting om varmvattenberedare...behöver man kolla nån tryckmoj på dem ibland..?
Tacksam för svar, infall och idéer...
/Maya
« Senast ändrad: 29 jan-08 kl 21:17 av HönsMaya »
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
SV: Vattenpumpen slår igång...
« Svar #1 skrivet: 01 feb-08 kl 16:38 »
Har kommit fram till att det månne är tryckmojen på pumpen som inte mår som den ska....släpper på trycket .
Jag har mycket kalkigt vatten , så det kanske är det det beror på....
JAg vet inte om det här är så alternativt , men jag har den erfarenheten av forum, att det finns såå många kunniga människor här ;)
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 01 feb-08 kl 17:22 »
Jepp...   på varmvatten beredaren sitter det en övertrycksventil som släpper ut det eventuella övertryck som bildas när vatten hettas upp.

Om du är säker på att du inte har en vattenläcka så kan det vara backventilen på pumpen som kan bråka.
då rinner vattnet baklänges liksom. 

För att testa om det är så.. så stäng eventuel kran mellan pumpen och det övriga systemet och vänta och se..  Startar pumpen så är det nog ventilen.. 

Sen kan det oxå vara påslaget som du funderar på.  Evt kan toleranserna vara för tätt ställda...  Då startar den för tidigt...   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #3 skrivet: 01 feb-08 kl 17:45 »
Tack!
Shit vad lite jag kan om sånt...
Men jag ska kolla upp det du förselagit.
/Maya

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 02 feb-08 kl 21:05 »
Fördelen med att inte kunna en sak är att man får den stora glädjen av att lära sig nått nytt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #5 skrivet: 03 feb-08 kl 13:16 »
Så sant så sant...
Är just nu dyngförkyld ...så jag orkar inte nåt....men jag ska testa så snart jag känner mig som en människa igen...
/Maya

Dela detta:

* Inloggade just nu

103 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser