Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stänga ute höns  (läst 1813 gånger)

Sano

• Bohuslän
Stänga ute höns
« skrivet: 01 feb-08 kl 15:11 »
Hej!

Någon som har en bra idé hur man håller höns ute ur grönsakslandet? Jag vet att elnät fungerar, men hade helst sluppit elen. Det är lantrashöns så de flyger ju rätt bra och tar sig upp i träd mm, så att stängselt är högt hjälper väl inte? Eller flyger de mest UPP och inte ÖVER? Kanske vill de inte sitta på en tunn stängseltråd och stannar på rätt sida? Någon som har erfarenheter?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

morellen

• Västergötland
SV: Stänga ute höns
« Svar #1 skrivet: 01 feb-08 kl 15:44 »
vanligt nät funkar rätt bra om det finns tillräckligt intressanta saker på "rätt" sida av nätet med tyckte jag (eller så var det våra gamla höns som var lata?)

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 01 feb-08 kl 15:59 »
Aha. Hur högt var det nätet - och hur stora maskor?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

morellen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 feb-08 kl 16:18 »
vanligt kycklingnät, minns inte exakt höjd men inte särskillt högt...  De verkade inte bry sig om att försöka ta dig in men stod grinden öppen gick de in och kollade... Tror att bara det finns mat utanför så var det inte värt jobbet att bryta sig in...

Margit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 feb-08 kl 17:09 »
Mina hoppar gärna upp och sätter sig på kanten på kompostgaller...i och för sig lite stabilare än kycklingnät - men för att vara på den säkra sidan kan du ju spänna ett bärnät över staketet  :)

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #5 skrivet: 01 feb-08 kl 18:46 »
Borde inte fiberduk kunna avskräcka? Funkar ju mot både katter och rådjur  :D

Den går ju även att spänna på bågar av trä eller elrör om man vill att grödan ska få mer plats. Växer kalasbra där under!

morellen

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 feb-08 kl 19:06 »
lite lagom otäcka fladdriga plastband kanske kan avskräcka frn odlingarna med

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 feb-08 kl 01:41 »
Vanligt tunt blått nät ligger över våra grönsaksland, och hönsen håller sig borta. Lätt att lyfta på när man vill pyssla där, och billigt!  :) Dessutom slipper man ägna massa tid åt att sätta upp!

Dela detta:

* Inloggade just nu

196 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser