Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salmonella från vilda fåglar?  (läst 5649 gånger)

Anna Ho

• Östergötland
Salmonella från vilda fåglar?
« skrivet: 18 jan-05 kl 12:10 »
Tråd flyttad från diskussionen "Så blev jag av med mina röda höns lusar", eftersom många undrar om salmonella, höns och vilda småfåglar, och säkert hittar den här frågan lättare när det står salmonella i rubriken... ;)

En liten undran, kan inte tamhönsen få salmonella väldigt lätt   om de går under fågelbordet och rotar i de vilda fåglarnas spill.
Vildfåglar har väl ganska ofta salmonella ? Eller har jag fel ?? ???

Närproducerade livsmedel måste väl alltid vara bättre än långväga transporterade livsmedel, även om de transporterade är Krav-märkta. Om man ser till hela kedjan vilket många verkar ha glömt bort.....
« Senast ändrad: 01 mar-05 kl 01:29 av admin »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Ronny

• Skåne
Re:Salmonella från vilda fåglar?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-05 kl 19:41 »
Intressant fråga! Det påstås i alla fall så från näringens sida, men är det något av skräckpropaganda för att ursäkta "kuvösuppfödning"? Jag känner till många flockar av frigående höns som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med småfåglar, men jag har hittills inte hört talas om att salmonella skulle förekommit i någon av dessa. Däremot har salmonella konstaterats vid uppfödning i större skala både inomhus och utomhus. Hur står det egentligen till med detta? Vore intressant att diskutera tycker jag. det berör ju många av oss som värnar om en fri och jordnära djurhållning.
« Senast ändrad: 01 mar-05 kl 01:27 av admin »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 jan-05 kl 21:18 »
Någon som tagit salmonellaprov på sin lilla hushållsflock.
På äggfabrikerna  >:( tas det ju kontinuerligt.

Vore våra tamhöns lättsmittade och vildfåglarna har mycket salmonella vore väl nästan alla flockar som får gå ut smittade .

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Susanne

« Svar #3 skrivet: 18 jan-05 kl 22:55 »
Hmm, faktiskt så är salmonellaprov taget på ett gäng ällingar som dog för mig i somras och som jag skickade till SVA på obduktion. Jag ville veta dödsorsak och man tar visst alltid salmonellaprov på inskickade fåglar.

I övrigt så tror jag att salmonellarisken är överdriven.  Jag kanske är slarvig men jag har aldrig brytt mig om att skydda hönsen från småfåglar för åtgärderna skulle bli att bunkra in dem för att skydda dem helt. Om man hägnar in fågelbordet så hönsen inte kommer åt att sprätta där, så måste man väl sätta väldigt finmaskigt nät runt rastgården också så inte småfåglarna kan komma in till hönsen? Mina höns går fritt på gården liksom gråsparvarna flyger in i rastgården och även in i hönshuset.

Hittills har varken gråsparv, gräsand eller andra vilda småfåglar och sjöfåglar som håller till på gården gett mina höns salmonella. Inte ens löss har hönsen fått, och småfåglar beskylls ofta för att sprida även såna småkryp. Faktum är att gråsparvarna och mina höns har samma sandbad. Därför tror jag på det jag läst - att  fågellöss mestadels är artspecifika.

Idag är gråsparven en hotad art, så det är väl bara till nytta om säden hönsen äter kan vara till nytta för den.  ;)  

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 19 jan-05 kl 20:26 »
Jag vet varför gråsparven är ovanlig på en del ställen numera, alla bor nämligen här i vår lösdriftshall där vi har våra tjurar  :D ;)
Det är världens fetaste sparvar, de orkar knappt flyga ;D

Nej jag "skyddar" inte heller mina höns från vildfåglar.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #5 skrivet: 24 jan-05 kl 14:15 »
Jag tror att detta med risken för samonella liksom risken för ohyra via de vilda fåglarna är starkt överdriven. Det är nog inte speciellt ofta vi ser dessa sjuka djur eftersom de inte är på jakt efter mat på samma sätt som de friska utan känner sig dåliga och då säkerligen sitter så skyddat de kan i ett buskage och jag tvivlar på att de anser människans trädgård som den säkraste platsen de kan hitta. Dessa sjuka djur blir snabbt försvagade vilket leder till att de snart dukar under eller blir tagna av rovdjur.

Mina höns har alltid mestadels gått lösa i trädgården och jag har aldrig fått varken det ena eller det andra på dem den smittovägen, trots mängder av småfåglar (+ dessa förb.... skator som äter kycklingar!!!) tillsammans med dem hela somrarna. Vi matar de vilda fåglarna hela året så de kommer med sina ungar och matar dem där, bl.a. med hönsmat. Det ser väldigt sött ut då gråsparvarvarna sitter mitt i hönsflocken och matar sina små ungar med den mat jag nyss lagt ut, samtidigt som hönorna står alldeles bredvid och kluckar till sina små!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 21 feb-05 kl 22:41 »
Jag känner till många flockar av frigående höns som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med småfåglar, men jag har hittills inte hört talas om att salmonella skulle förekommit i någon av dessa. Däremot har salmonella konstaterats vid uppfödning i större skala både inomhus och utomhus.
Förklaringen är nog ganska enkel
-hur många Hobby besättningar tar prover och skickar in var 3.e månad år ut o in  ::)
ganska få för att  säga inga och då blir oddsen för att hitta någon salmonella ganska låga...
« Senast ändrad: 01 mar-05 kl 01:28 av admin »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Krusmynta

Salmonella?
« Svar #7 skrivet: 22 feb-05 kl 13:13 »

En liten undran, kan inte tamhönsen få salmonella väldigt lätt   om de går under fågelbordet och rotar i de vilda fåglarnas spill.
Vildfåglar har väl ganska ofta salmonella ? Eller har jag fel ?? ???

Fast är det inte så att snabbuppfödda värphöns och broilers får en massa antibiotika, och lever i en skyddad värld utan baskilusker etc. och blir därför lättare smittade av exvis salmonella och andra läskigheter utifrån ell har jag fel?
Höns som går hemma och stökar i jorden, och alltid får i sig en liten dos bakterier klarar sig kanske bättre?
Ungefär som att mina egna ungar (människor talar jag om nu alltså)  ;)aldrig behövt pennicillin, och är heller inte särskilt sjuka av sig.

Vad tror ni om den teorin?

Krusmynta

Re:Salmonella
« Svar #8 skrivet: 22 feb-05 kl 13:14 »
Oj, det förra inlägget blev lite fel, den röda texten är ett citat från ett tidigare inlägg. Lyckades inte riktigt. :-\
« Senast ändrad: 22 feb-05 kl 14:40 av admin »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Salmonella?
« Svar #9 skrivet: 22 feb-05 kl 17:15 »
Fast är det inte så att snabbuppfödda värphöns och broilers får en massa antibiotika
???
"Den svenska fjäderfähållningen kännetecknas
också av en mycket restriktiv användning av antibiotika.
Det är inte tilllåtet att använda antibiotika som tillväxtbefrämjande
substans eller som förebyggande medel."

I Sverige har det sedan 1986 varit förbjudet att använda antibiotika i djurfoder i tillväxtbefrämjande syfte.

« Senast ändrad: 22 feb-05 kl 19:35 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 22 feb-05 kl 21:21 »
Fast är det inte så att snabbuppfödda värphöns och broilers lättare smittade av exvis salmonella och andra läskigheter utifrån ell har jag fel?
Vad tror ni om den teorin?
Jag tror inte att de smittas lättare - varför man hittar salmonella på dem är sannolikast för att de provtas var tredje månad och det görs i stort sett aldrig i hobby besättningarna.

Ingen hobby hönsägare verkar komma på iden att provta sina till synes helt friska höns var tredje månad.
Gör du det själv? Känner du någon som gör det ?
-Jag gör det inte.. vare sig känner någon som provtar sina hobbyhöns eller provtar mina egna höns..

Nej "Letar man inte så hittar man inte" är min teori..

Ronny

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 23 feb-05 kl 02:43 »
Men borde du inte märka det när du ätit äggen? :-X
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Krusmynta

« Svar #12 skrivet: 23 feb-05 kl 13:04 »
Jag har inte heller fått salmonella, vare sig jag ätit fabriksproducerade ägg eller ägg som kommer från icke-provtagna djur.
Men jag tror i alla fall att djur som lever i en skyddad verkstad (utan Antibiotika, det var ju bra.) är mottagligare för sjukdomar och lättare blir sjuka, så snart det kommer det minsta lilla baskilusk in till dessa.
Jämfört med djur som hela tiden får sig en liten dos, från runtflygande fåglar, jorden mm.
Sen är jag inte på något sett emot, att fabrikshöns testas, för att se om de är salmonellafria. det är ju toppen, jämfört med de länder som inte gör det, så har Sverige tydligen "säkra" ägg, om man ser till risken att få salmonella. Nu är inte jag så sugen på att äta dessa ändå, men det är inte bara av smakliga skäl, utan främst de etiska.

Mvh!

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser