Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingbur  (läst 12612 gånger)

Jennuska

• Gäst
Kycklingbur
« skrivet: 03 jul-08 kl 17:35 »
Någon som har förslag på hur man bygger en bra dygnetrunt-kycklingbur som ska stå ute och som är säker mot rävar, katter och allt annat som tycker kycklingar smakar gott?

Krågedal

• Östergötland
SV: Kycklingbur
« Svar #1 skrivet: 03 jul-08 kl 18:22 »
Hej kul att du också har kycklingar (snart)???
 Jag har nu själv sju stycken kindakycklingar som är en vecka. 
Jag gjorde en kycklingbur liknande till en kanin. Jag köpte galvaniserat "fyrkantsnät" på Jula 10meter för 199:- det är en meter högt.
 Har det nätet på botten, och sidorna. och har gjort lås säkra luckor. och ett litet "kryp in" som man kan stänga om dem om natten, har även där haspar så man kan göra rent. Jag "kan" inte sätta in bild men vill du kan jag skicka dig ett mms?! Skicka ditt telefon nummer som ett sms till mig 0737 887 224. Lycka till
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 03 jul-08 kl 21:08 »
Om du letar på "chicken tractor" på google så hittar du massor!

En modell som jag själv funderar på är något i den här stilen:

http://redhead83402.blogspot.com/search/label/Chicken%20Adventures

http://www.forshamcottagearks.com/poultry-housing/cat-prod-boughton-chicken-housing.htm

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #3 skrivet: 03 jul-08 kl 22:57 »
Varför inte köpa en kaninbur ny eller begagnad. kostar inte mycket begagnad.
Jag har en jag fick av en kompis till mig. En på fötter.
Funkar utmärkt och kan ställas både ute och inne.
Öppning både fram och på sidan. Även taket kan lyftas och en bricka att dra ut när man gör rent golvet.
Kan varmt rekomendera det.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 04 jul-08 kl 00:25 »
Bur på ben är ju säkrare men man vill ju gärna att kycklingarna ska få gå i gräset. Nät i botten måste de ju ha då så inte djur kan gräva sig in till dem, nackdelen är att det blir svårare för dem att sprätta eller göra små hålor att sandbada i (som våra kycklingar gjorde i sin dagutebur på vår gräsmatta hela tiden).

Jag upplever att typ skjutreglar är säkrare än haspar, med lite tur kan även djur peta upp haspar om de inte går väldigt trögt.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 04 jul-08 kl 08:48 »
Min man byggde en trekantig bur till kycklingarna.
Nätad åt alla håll.
Byggde efter ritning i boken höns i trädgård.
Felet är bara att luckorn sitter på kortsidorna.
Om du bygger sätt en dörr på långsidan , för att komma
åt lättare.
Buren funkar jättebra .
Har haft den tre somrar.
« Senast ändrad: 04 jul-08 kl 09:56 av Lycka »
Hedemorahöns

sallyomolly

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jul-08 kl 16:09 »
Jag gjorde en igår. Ska fota, man behöver bara nät och plaströr, billigt och bra. Såna rör som man drar el i.

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 05 jul-08 kl 21:06 »
Kolla in kaninburen på jula den har 2 våningar.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 07 jul-08 kl 08:28 »
Har kollat på jula hittar ingen
Vad är rubriken då man söker????
« Senast ändrad: 07 jul-08 kl 16:46 av Lycka »
Hedemorahöns

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 07 jul-08 kl 11:37 »
Jag hittade inte den heller på jula idag. De har nog tagit bort den på nätet.

Men jag såg den senast i lördags i en av deras butiker.
Hittade en bild på en som ser nästan exakt ut. Men priset är det dubbla å lite till i denna länk .

Jula ca 800 kronor.

http://www.akvarieshopen.com/natura-utebur-for-kaniner-104x97x52-cm-p-4301.html?osCsid=b3e5e589ab6e8e697e94ef46abee70fd

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 07 jul-08 kl 16:47 »
Typiskt :(
Hedemorahöns

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #11 skrivet: 07 jul-08 kl 17:04 »
Här är några bilder på ett av våra kycklinghus som vi använder på sommaren. Jag har byggt den så att den är öppen upp till taknocken så att även mindre kycklingar som behöver tillgång till värmelampa kan bo i huset. Huset är fristående från själva gården vilket gör det smidigt att flytta omkring buren allteftersom.
« Senast ändrad: 07 jul-08 kl 17:06 av Sabelpoot »

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 07 jul-08 kl 17:24 »
Vad sött! Ett sånt måste jag bygga mig nästa år! Vi hade kycklingarna inne och bar ut dem varje dag till en utebur...

Hur funkar det med lampan menar du?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #13 skrivet: 07 jul-08 kl 17:31 »
Jag har gjort en liten söt lucka på sidan av taket där jag kan ta ut värmelampans sladd, sedan är det en förlängningssladd från garaget till kycklinghuset. På denna bilden ser man luckan.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 07 jul-08 kl 17:35 »
Aha, tackar för förklaringen! Jag såg ju sladden... Så smidigt! Då kan man ju ha kycklingarna ute fast de har sin lampa och sitt 'sovrum' ändå. Mycket praktiskt!

Finfint att kunna flytta runt också så de får fräscht gräs, de skiter ju ner rätt fort...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 07 jul-08 kl 17:38 »
Vilket fint hus !!!!!!!!!!!
« Senast ändrad: 08 jul-08 kl 07:15 av Lycka »
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

19 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser