Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsgård eller inte...  (läst 1143 gånger)

Sano

• Bohuslän
Hönsgård eller inte...
« skrivet: 14 feb-08 kl 11:35 »
Efter att ha läst igenom div länkar om höns och rovfåglar här på sidan kan man konstatera att:
1. många har sina höns i hönsgårdar men väldigt många verkar ha problem med att rovfåglarna tar sig in i gårdarna trots div nät
2. några har sina höns frigående och att de hönsen blivit ganska bra på att springa och gömma sig för höken.

Så - fungerar det att ha dem ute (med visst svinn)? Vi har åsbohöns (små lanttrashöns) och jag vill gärna ha dem lösa på dagarna. Är det värt ett försök? Vi har haft en hök på besök rätt nyligen, fick tag i en ungtupp som hade satt sig i ett träd ute om natten (hittade den aldrig på kvällen). Är det olika olika tider på året? Vad tror ni?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
SV: Hönsgård eller inte...
« Svar #1 skrivet: 14 feb-08 kl 11:47 »
Hej Sano
Jag har mina Åsbo gående löst i trädgården och har inte haft nått svinn på dem, inte änn iaf, förr hade jag de i hönsgård men tyckte att jag skulle ha pullorna  lösa och de har fungerat bra om man tänker på rovfåglarna, tyvärr är det så att mina pullor har för sig att lägga sina ägg i trädgården vilket innebär att jag inte får några ägg för hundarna är rätt duktiga på att hitte äggen och äta upp dem. Så nu funderar jag på att bygga upp hönsagården igen och ha de där för jag vill ju inte gå ock köpa ägg när hela hönshuset är fullt med hönor
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #2 skrivet: 14 feb-08 kl 11:59 »
Jag har mina höns i hönsgården , med tak, i veckorna då jag jobbar.
Har dem ute i trädgården då jag själv är hemma.
//Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 14 feb-08 kl 14:26 »
Det är väl för tillfället så åtminstone i södra Sverige,att höns inte får gå fritt. De ska gå i inhägnad med nättak.
Ibland är det strängare krav, tätt tak m.m.Beträffande höken ser jag det som en kalkylerad risk,när jag har hönsen fria.
Ibland går det bra i flera år,men rätt som det är så kommer den.Och då har jag lärt mig att den kommer igen.
Så då är det väldigt skönt att ha en bra hönsgård.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

199 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser