Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svullet öga behöver inte vara farligt  (läst 7167 gånger)

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
Svullet öga behöver inte vara farligt
« skrivet: 07 nov-13 kl 15:08 »

Ville bara berätta att vår tupp hade svullet öga och kind och var hängig några dagar. Han var också lite 'tjock' i munnen men inga andra symtom. Var först orolig att det var ILT men ville bara berätta att han nu är helt bra. Det behöver alltså inte vara något allvarligt :-). Han tillfrisknande utan att vi gjorde särskilt mkt, även om det tog många veckor. Kanske var det bara ett insektsbett eller en lätt förkylning. Lite bilder:

http://chickensteps.wordpress.com/2013/08/24/hons-med-ogoninflammation/#comments
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

iggön

• Gästrikland
SV: Svullet öga behöver inte vara farligt
« Svar #1 skrivet: 08 nov-13 kl 05:00 »
Hejsan !
Ville bara säga att dom symptomen du beskriver stämmer in på våran tupp.
Han var precis så där svullen och hängig några dagar sen gick det över.

Lars

melanessla

« Svar #2 skrivet: 08 nov-13 kl 19:07 »
Precis samma svullnad hade en av mina hönor nu i sommar. Det var ordentligt svullet i hela området kring ögat, och stackars hönan var ganska ynklig ett par dagar och satt och burrade upp sej lite. Jag funderade faktiskt på att göra slut på hennes lidande men eftersom jag såg att hon åt och drack hela tiden så fick hon vara kvar. Jag skämde bort henne med lite kokt majs då och då för att vara säker på att hon verkligen åt.
Succesivt blev hon piggare och svullnaden gav med sej. Men det tog flera veckor innan det var helt borta.
Nu är hon som vanligt igen och har till och med börjat värpa lite efter kycklingkull och ruggning.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 10 nov-13 kl 12:49 »
Ville bara berätta att vår tupp hade svullet öga och kind och var hängig några dagar. Han var också lite 'tjock' i munnen men inga andra symtom. Var först orolig att det var ILT men ville bara berätta att han nu är helt bra. Det behöver alltså inte vara något allvarligt :-). Han tillfrisknande utan att vi gjorde särskilt mkt, även om det tog många veckor.
"inga andra symptom"? Fast i din blogg skriver du att "lite var och små små bubblor i ögonvrån och så tittade han bara halvt. Även svullen runt hela ögat, men bara på ena ögat/ena sidan".  8)

Men Svullen kind och svullet runt ögat är INTE typiska symptom på symptom på ILT.
(vilket inte utesluter ILT i alla fall om man ska vara petig)

Men det finns flera andra vanligare luftvägssjukdomar t.ex
Coryza (IC) kallades förr hönssnuva (blir ofta svullna runt ögonen) och Mycoplasma (svullen bula under ögat på kinden) båda är vanliga på hösten/vintern.
Djur som haft dessa blir smittspridare för livet och flockar där dom finns blir ofta "förkylda på höstarna"
Mycoplasma smittar via ägg så man kan köpa hem blivande "förkylningshöns" också.
Har man inte kronikerdjur så blir inte hönsen förkylda trots regn rusk o kyla  ;)
(om man inte vattnar på dom o kastar ut dom i minusgrader då) får väl lunginflamation o dör  ;D
« Senast ändrad: 10 nov-13 kl 12:55 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #4 skrivet: 18 nov-13 kl 11:06 »

Hej på er!

Tack för era inlägg!

Jo, Grimla, det stämmer, han hade faktiskt lite bubbel i ögonvrån, tror det var första dagen men sen var det bara svullet, runt ögat och hela kinden och lite tjock i munnen - kanske påverkade det slemhinnorna. Stämmer kanske med coryza el. mycoplasma. Fast det var bara ena ögat och ingen av de andra har symtom... inte heller förkylda. Jo, förra hösten var några lite snuviga och nös men inget mer och det gick över på några veckor. Vetten trodde att det med hans öga berodde på en vanlig ofarlig förkylning, jag tror ev. getingstick eftersom det då var jordgetingar i trädgården. Om det är nåt av dina förslag borde det inte vara båda ögonen då, kanske fler symtom som håller i sig och fler av hönsen? Vet du om det behöver utredas eller behandlas? Alla mår bra nu, alltså även Dino med ögat.
Jag har en höna som har en pytteliten rund bula på kinden men inget annat och inget vid ögat. Hon är frisk och pigg, det kanske bara är en vårta...

Tack på förhand!
Katarina
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

119 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser