Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tistlar i trädgårdslandet!  (läst 6103 gånger)

Maran

• Gäst
Tistlar i trädgårdslandet!
« skrivet: 06 jan-08 kl 18:19 »
Nu börjar det bli dags att planera för kommande odlingssäsong. Förra säsongen, min första, var ett hejdundrande fiasko! Bla för att trädgårdslandet visade sig vara ett mycket populärt tillhåll för bygdens tistlar. Vad ska jag göra? Jag är beredd att ge upp mina mediokra försök att odla på friland för att istället satsa helhjärtat på tistelutrotning, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Snälla, dela med er av era goda råd!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Tistlar i trädgårdslandet!
« Svar #1 skrivet: 06 jan-08 kl 20:19 »
Jag inbillar mig att det blir lättare om man intensivodlar på lite mindre yta.

Anlägg djupgrävda bäddar så tidigt det bara går i vår. Djupgräv, lägg i massor med kompost och naturgödsel. Brädor runt om så att det blir högt och väl avgränsat från "det vilda" gräset. Lagom avstånd mellan bänkarna så att gräsklipparen kommer fram. När du djupgräver kan du passa på att ta bort rotogräs och tistlar.

Jag gjorde mina bänkar 4 x 1 meter och sedan hade jag ribbor som jag använde för att "ruta upp" bänkarna på olika sätt. Även om man är lite fyrkantig så kan man ju vara fyrkantig på ett lite kreativt sätt... Minsta rutorna var på 0.25x0.25 meter.

Sedan förodlar du och ytsår och odlar så tätt det bara går. Dels blir det mindre areal att ogräsrensa, dels växer (förhoppningsvis) dina nyttoväxter så tätt och snabbt att inget kan ta över. Dessutom blir det bekvämt att rensa eftersom det kommer upp lite.

Fast jag var lite optimistisk ändå och gjorde lite för många djupbäddar. Men man kan ju odla blommor i dom också. Fin skörd blev det iaf. Mycket godis till Återträffen. Kliar i fingrarna att komma igång igen.

Om vissa saker inte vill komma, så kan du när du gallrar annat som står för tätt, kanske flytta över det där det är gott om plats. Jag gjorde mycket så med blommor... :-[

A.
« Senast ändrad: 06 jan-08 kl 21:23 av (Anders) »

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 06 jan-08 kl 20:30 »
Åh guuud vad din trädgård ser härlig ut Anders! Längtar så efter att få komma igång och odla nu. Jag ska nog också försöka fixa till ett par djupbäddar till våren, det verkar smart. Kan man lägga i färsk gödsel?

Lycka till med odling och tistelbekämpning Maran!

Maran

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 jan-08 kl 20:41 »
Tack för svar och uppmuntran!
Ja, en sådan trädgårdsodling drömmer jag också om (det ser ju alldeles underbart ut!), men tiden och energin räcker inte till. Jag har varit inne på att anlägga bäddar tidigare, och nu är jag övertygad! Utrymme finns för en massa bäddar, men jag tror jag bör nöja mig med någar få + växthuset i år. Jag vill inte upprepa förra årets antiklimax.

Soshila

• Småland
« Svar #4 skrivet: 06 jan-08 kl 20:56 »
Är lite rädd att jag kommer att råka ut för något liknande i år med mitt nygrävda land och alldeles för stora ambitioner  ;)

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #5 skrivet: 06 jan-08 kl 21:31 »
Kan man lägga i färsk gödsel?

Jo, det tror jag. Men kanske inte så mycket? Jag använder bara kompost, men dessto mera. Men har du gott om färsk gödsel så kanske du skulle fundera på en varmbänk? En liten kan vara bra för att förodla i för utplantering i de andra bänkarna senare. Hm... Kanske jag också skulle prova i år. Då kan man ju börja tidigare...  :P

A.

oskarkul

• Gotland
    • poetisk hemsida
« Svar #6 skrivet: 08 jan-08 kl 21:56 »
Det kan vara ett elände med tistlar i trädgårdslandet , taggiga och jäkliga är dom, men om man inte lyckas bli av med dem kan man i alla fall glädja sig åt att fjärilar, bin och humlor gillar dem. De är mycket bra nektarväxter.  Minns en gång i Småland när jag såg flera hundra påfågelögon söka nektar på bara några kvadratmeter med åkertistel  Fantastiskt.

Så var glad om du lyckas få bort tistlarna. Och gläds med fjärilarna om de står kvar. Det är en win-win situation som man säger på utrikiska. :D

hustran

« Svar #7 skrivet: 09 jan-08 kl 19:21 »
Vi har massor av tistlar på betena. Varje år går jag och hugger med planterings hacka. Det verkar som man måste få bort hela roten, annars kommer de igen. Det här gäller de stora rackarna. Det verkar som de är minst 2åriga, så det gäller att ta även de pyttesmå.
 För övrigt ett riktigt skitjobb. Slår man bara ned dem vid blommningstid så verkar de få sina väldigt flygga frön att sprida sig, bränn dessa. I ett land kan man täckodla. då blir det lätt och luckert att dra upp dem med hela roten. Hatar tistlar.

Maran

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 jan-08 kl 19:44 »
Det kan vara ett elände med tistlar i trädgårdslandet , taggiga och jäkliga är dom, men om man inte lyckas bli av med dem kan man i alla fall glädja sig åt att fjärilar, bin och humlor gillar dem. De är mycket bra nektarväxter.  Minns en gång i Småland när jag såg flera hundra påfågelögon söka nektar på bara några kvadratmeter med åkertistel  Fantastiskt.

Så var glad om du lyckas få bort tistlarna. Och gläds med fjärilarna om de står kvar. Det är en win-win situation som man säger på utrikiska. :D

Njae, alltså, en "win-win situation" vore det väl om de kunde vara så vänliga att förflytta sig till en annan del av ägorna? Linåkern vill jag att de lämnar ifred, men annars står det dem fritt att se ut en ny plats att hänga på.

(Tyvärr lyckades de inte ens attrahera några flygfän förra sommaren. Jag har aldrig varit med om så få humlor, bin och fjärilar. Mina tistlar är osympatiska. Som tonåringar med moppar ungefär, som ropar "öh, schysst arsle" efter en när man går förbi.)

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #9 skrivet: 10 jan-08 kl 07:50 »
Odla honungsört, och gurkört. Och andra sådana växter. Och se till att ha ett stort nässelsnår någonstans i närheten. Nässelsoppa på våren är supergott! Och en hel del fjärilslarver håller med dig om att nässlor smakar mums, fast de föredrar lite större nässlor...

För varje år får du allt fler humlor, vildbin och fjärilar att glädja dig över. Dessutom blir dina hallon och äpplen stora och fina eftersom de blir lite bättre pollinerade.

Och tistlar är vackra, men helst inte bland morötterna...

A.

Maran

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 jan-08 kl 08:13 »
Odla honungsört, och gurkört. Och andra sådana växter. Och se till att ha ett stort nässelsnår någonstans i närheten. Nässelsoppa på våren är supergott! Och en hel del fjärilslarver håller med dig om att nässlor smakar mums, fast de föredrar lite större nässlor...

Nässlor har jag gott om, en del går åt till soppa och gödning, men ett ganska stort bestånd sparar jag till fjärilslarver. Det var uppskattat förra sommaren, fullt av larver. Vi har knappt en enda växt i trädgården som gillas av flygfän, men det ska åtgärdas. Dessutom tänkte jag testa att sätta ut humlebon och bibatterier. Vad tror ni om det?

Soshila

• Småland
« Svar #11 skrivet: 10 jan-08 kl 09:33 »
Vad är bibatterier för något?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #13 skrivet: 10 jan-08 kl 13:11 »
Vad är bibatterier för något?

Stockar, bambubitar eller brädor med många små hål i där bina kan lägga ägg. Gärna regnskyddat under tak.

Här också:

http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/mernatur/holkarbon-bibatteri.htm

Där finns t om diametern på hålen i batterierna föreslagen. Mellan 3 och 13 millimeter.

Soshila

• Småland
« Svar #14 skrivet: 10 jan-08 kl 14:11 »
Ja visst ja! Pappa hade nåt liknande förra året. Han kallade det för stekelhotel. Bodde tyvärr inget i den, varken bin eller steklar.

Intressant läsning, att jag aldrig tänkt på det förut  ::)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 23 jan-08 kl 16:43 »
Nu börjar det bli dags att planera för kommande odlingssäsong. Förra säsongen, min första, var ett hejdundrande fiasko! Bla för att trädgårdslandet visade sig vara ett mycket populärt tillhåll för bygdens tistlar. Vad ska jag göra? Jag är beredd att ge upp mina mediokra försök att odla på friland för att istället satsa helhjärtat på tistelutrotning, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Snälla, dela med er av era goda råd!

Åkertistlar kommer där jorden blivit hård på djupet. Det kan också vara syrefattigt där. De gör nytta genom att lufta och luckra jorden. Men de tar för sig rejält. Kan kväva allt annat.

Jag är inte för att bara låta dem växa men inte heller för att bara försöka utrota dem.

Ett synsätt: tistlarna är medicin för jorden. Gör nu en egen medicin på tistlarna som får processen att gå snabbare. Lägg kompost på tistlarna. När den är väl förmultnad sprider du den där de växer. Eller (snabbare) gör gödselvatten (på samma sätt som nässelvatten -läs i odlingslitteraturen) och vattna ut där tistlarna växer.

En annan variant: så gröngödslingsvall med klöver m.m. där tistlarna växer. Så fort tistlarna vuxit upp några dm slår du vallen med lie eller slåtterbalk eller beteputsare. Gröngödslingsväxterna bör växa tillbaka fortare än tisteln. Så småningom kan du nog matta ut den.

Sano

• Bohuslän
SV: Tistlar i trädgårdslandet!
« Svar #16 skrivet: 18 feb-08 kl 11:30 »
Kan bara instämma med Anders här ovan. Bästa sätter att få bort tistlar är att slå av dem vid marken just innan de börjar blomma. De har de som minst reservnäring kvar i rötterna. Gör man detta 2-4 gånger på en sommar är man nästan av med problemet till året därpå. Att ha en konkurerande gröda, som gröngödslingsvall, hjälper till.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser