Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sockerproblemet  (läst 3853 gånger)

Marika

• Gäst
Sockerproblemet
« skrivet: 31 aug-04 kl 15:16 »
Är det någon som vet var man kan köpa socker av den gamla hederliga Brun Farin-typen?
Dagens Brun Farin är ju bara smaksatt raffinerat socker med klumpförebyggande medel. Jag skulle hellre vilja köpa socker i oraffinerad form t ex Brun Farin, Sirap, Melass. Är det någon som vet var man kan få tag i detta, helst i stora förpackningar?
Jag vill köpa svenska produkter framställda av sockerbetor. Jag tycker det är helt hemskt det som hänt inom sockerindustrin, hur Sockerbolaget haft och har monopol på marknaden och än värre nu när de inte ens är ett svenskt företag. Jag fattar inte hur vi har tillåtit dem att gå så långt i utarmningen av sockerprodukterna. Var har alla husmödrar försvunnit? eller är det bara jag som märkt av denna förändring?
Förut fanns socker i många olika former och kvaliteer, idag är utbudet litet och speciellt i oraffinerad form. Det enda råsocker som finns att få tag på är rörsocker från tjotaheiti. Nä upp till kamp mot sockerbolaget. >:(
Finns det inga små företag som framställer socker? Om inte; varför? Småkvarnar som maler mjöl finns ju fortfarande överallt. Har det aldrig funnits små sockerfabriker i Sverige? I så fall är det kanske dags för det, jag tror att det finns en stor marknad för oraffinerat svenskt socker. Även folk som vill äta sunt använder (tyvärr) en del socker och de väljer nog hellre oraffinerade produkter. Eller?
Jag kommer att utöka mina bisamhällen om detta fortsätter, men problemet kvarstår ju ändå för resten av Sveriges befolkning....

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Sockerproblemet
« Svar #1 skrivet: 31 aug-04 kl 16:19 »
Hej,
håller med dig. Men tyvärr vet jag inte heller var man kan få tag i andra sockersorter :(
Problemet är dock inte specifiskt svenskt; jag har sett samma sak nere i tyskland, där de la ner en efter en mindra sockerfabrik. Jag är inte särksild insatt i ämnet, bodde bara i en trakt där sockerbetor dominerade landskapet och där det märktes tydligt, när en sockerfabrik laddes ner, det luktade mindre ;)
/droliver

elvispen

« Svar #2 skrivet: 22 feb-05 kl 22:28 »
kanske att saltåkvarn i järna har ???

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 jun-05 kl 09:44 »
Jag har inte kollat upp det så jag vet inte, men finns det inte djurhållare som ger sina djur melass fortfarande ?
För inte så länge sedan var jag och hälsade på i ett stall där det bjöds på melass "till lunch". Då hällde bonden upp det från en stor dunk - typ 50liters - men jag vet ju inte när de köpt in melassen. Jag vet heller inte om det är ok för människor att äta "djurfodermelass", eller om några märkliga tillsatser har gjorts. Du kan ju kolla hos din lokala leverantör av djurfoder om du vill.
Det här med brun farin kan jag tyvärr bara hålla med dig om. Det ger inte alls den goda smak längre. Jag har gett upp det och helt slutat att använda farin, använder istället mörk sirap - smakar dock inte lika - så även jag vill ropa ut en eftersökning på alternativ till ica´s farin.
Dessutom kan jag inte låta bli att undra; smakar melass som farin ?

/skogstrollet

lilleulv

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 jun-05 kl 13:07 »
Den goa gamla typ brun farin säljas i Danmark. Vet inte varför det tråkige produkt finns i Sverige. Sockerbruket har ju danska ägare.
Vi köper alltid brun farin med hem, når vi har ärinde i Danmark.
Lilleulv

Cecilia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jun-05 kl 09:04 »
Hej,
tittade in på forumet häromdan och blev inspirerad. Hittade dagen efter det socker som ni kan tänkas leta efter. Det fanns i en ekologisk butik i Vadstena (Life tror jag) och var av märket Billington´s. Det står att det är "unrefined molasses sugar" och smakar lite lakrits och är mörkt och kletigt. Jättegott till café au lait! Det är ett engelskt varumärke som har en egen hemsida: www.billingtons.co.uk

Hoppas att ni hittar det ni söker efter så kanske ni slipper köpa det i danmark :). Kanske kan den lokala Life butiken beställa hem det.

MVH
Cecilia

Magda-Maria

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 jul-05 kl 12:07 »
Socker odlas i Sverige. Men ekologiskt socker är väldigt svårt att odla här. Bönder försöker hitta lösningar för att kunna få någon lönsamhet i det, men det är svårt. De försöker uppfinna robotar m.m. Det är lättare att använda redan befintliga kemiska bekämpningsmedel än ouppfunna ogräsrobotar. Detta läste jag i en tidning förut. Fast den tidningen var nog många år gammal (kanske fem år eller mer). Fast jag tror att sockret man kan köpa på Ica o Konsum är från Danmark, det är iaf packat där.

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser