Är det någon som vet var man kan köpa socker av den gamla hederliga Brun Farin-typen?
Dagens Brun Farin är ju bara smaksatt raffinerat socker med klumpförebyggande medel. Jag skulle hellre vilja köpa socker i oraffinerad form t ex Brun Farin, Sirap, Melass. Är det någon som vet var man kan få tag i detta, helst i stora förpackningar?
Jag vill köpa svenska produkter framställda av sockerbetor. Jag tycker det är helt hemskt det som hänt inom sockerindustrin, hur Sockerbolaget haft och har monopol på marknaden och än värre nu när de inte ens är ett svenskt företag. Jag fattar inte hur vi har tillåtit dem att gå så långt i utarmningen av sockerprodukterna. Var har alla husmödrar försvunnit? eller är det bara jag som märkt av denna förändring?
Förut fanns socker i många olika former och kvaliteer, idag är utbudet litet och speciellt i oraffinerad form. Det enda råsocker som finns att få tag på är rörsocker från tjotaheiti. Nä upp till kamp mot sockerbolaget.

Finns det inga små företag som framställer socker? Om inte; varför? Småkvarnar som maler mjöl finns ju fortfarande överallt. Har det aldrig funnits små sockerfabriker i Sverige? I så fall är det kanske dags för det, jag tror att det finns en stor marknad för oraffinerat svenskt socker. Även folk som vill äta sunt använder (tyvärr) en del socker och de väljer nog hellre oraffinerade produkter. Eller?
Jag kommer att utöka mina bisamhällen om detta fortsätter, men problemet kvarstår ju ändå för resten av Sveriges befolkning....