Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plantera i hinkar/krukor/med Lecakulor/med hål eller utan??  (läst 19365 gånger)

Linsa

• Gäst
Hej! Jag vill så gärna plantera om alla mina nyinköpta växter,men - Hur planterar jag bäst?? Har fått olika tips och undrar vad ni tror om det hela.. Jag odlar en del i mitt uterum och vill veta hur jag planterar på bästa sätt.Jag har för tillfället köpt mycke kryddor,tomater,paprika,physalis osv och planterat om dem i nu planteringsjord i zink-krukor,runda och stora fyrkantiga, med lecakulor i botten och sedan fyllt på med jord under och runt växten.

Nu läser jag att man måste ha dräneringshål när man odlar så som jag gör, räcker det inte med lecakulorna?? Eller ska jag låta plantorna stå kvar i de plastkrukor som jag köpte dom i och ställa ner dessa i zink-krukorna??

Skriv vad ni tror, alla tips är välkommna!!!

Filip Skräplund

Re:Plantera i hinkar/krukor/med Lecakulor/med hål eller utan??
« Svar #1 skrivet: 07 maj-06 kl 17:00 »
Jag är kanske inte den perfekta rådgivaren i detta ämne eftersom jag brukar slarva själv med omplantering mm.
Man har ju avverkat ett antal tokryck där man köpt på sig plantor som man inte tagit hand om på rätt sätt.

Iallafall, det är inte bra att låta växterna stå kvar i plastkrukorna, dom måste ju kunna få plats för de växande rötterna.
Kan man på något sätt kontrollera vattennivån så borde man kunna klara sig med krukor utan dräneringshål.
Det är ett känt faktum att fler växter dör av för mycket än för lite vatten, och risken är stor att en tät kruka blir vattenfylld utan att man märker det i tid.
Zinkkrukor är trendigt men själv använder jag bara såna till kaktusar och liknande.
Jag är också osäker på hur nyttig zinken är för växterna och för människor, om man odlar ätbart i såna kärl.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

hönstanten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 maj-06 kl 08:12 »
Jag har odlat i zinkkrukor med bara lecasten i botten och det går utmärkt.  Jag har/haft både blommor såsom en 3 meter hög trumpetblomma, luktärtor och kaprifol men även tomater, kryddor, paprikor, chili, ärtor.
Men som sagt, tänk på att inte vattna så mycket så det blir en sjö på botten av krukan. Fundera över mängden vatten du häller i och hur stor krukan är.

Lycka till.

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 08 maj-06 kl 10:30 »
Man kan i samband med planteringen sätta ner en bit plaströr stående på botten av krukan.
Då kan man köra ner en "mätsticka" i röret och kolla vattennivån.
Det är särskilt praktiskt för stora krukor.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 maj-06 kl 14:26 »
Det var ett bra tips, det där med mätstickan och plaströret!  :D
TACK för det, Zeke
MVH Rosita zon 1

Linsa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 maj-06 kl 16:37 »
Tackar & bugar åt zeke´s & Hönstanten´s båda svar, vad fiffigt att ni svarade så snabbt,jag har hållit ut med att plantera om de nyinköpta plantorna tills nu när jag ser era svar. Plaströrs-tipset var ju suveränt och kan säkert hjälpa mig i mina större pottor! Vad gäller de mindre med kryddor,tomat,paprika,chili ec. så tror jag att jag kan försöka undvika att det samlas vatten i bottnarna eftersom det är så himla torrt i min inglasade västerläges-balkong,men jag kan ju aldrig riktigt veta.. Skriv fler tips om ni har!! alltid intressant att höra hur andra löser sina dilemman!

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 19 maj-06 kl 13:38 »
Beträffande hälsa och zink, från ett nyhetsklipp idag:

"Män som har höga halter av magnesium i blodet kan halvera risken för att dö i cancer- och hjärtsjukdomar, enligt en stor fransk studie. Studien visar hur balansen mellan magnesium, koppar och zink påverkar den mänskliga hälsan kraftigt. Då en hög magnesiumnivå kombinerades med en låg zinknivå i studien minskade risken för att dö i någon sjukdom, även cancer, med hela 80 procent."

Sen återstår frågan i vad mån zink från krukan utsöndras i jorden,
tas upp av växten och hamnar i ätbara delar.
« Senast ändrad: 19 maj-06 kl 19:33 av zeke »

fushion

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 maj-06 kl 14:04 »
Men zink är ju viktigt för potensen och fruktsamheten ...

Förstår att killar blir stressade när dom ständigt måste välja på det här sättet ...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 maj-06 kl 14:22 »
Men zink är ju viktigt för potensen och fruktsamheten ...

Förstår att killar blir stressade när dom ständigt måste välja på det här sättet ...

Det är ingen måtta på hur synd det är om oss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

168 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser