Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så gräsmatta * tips önskas  (läst 3037 gånger)

Lotus

• Ångermanland
Så gräsmatta * tips önskas
« skrivet: 18 mar-08 kl 20:51 »
I höstas, straxt innan frosten kom, sådde jag gräsmattefrön i en gammal grusgång. Krattade bort alla stora stenar men hade inte på någon jord. "ruggade" upp marken lite innan sådd. Det blev inget grönt i höstas och nu ser jag fröna i marken.

Kan fröna gro nu i vår eller har de frusit sönder?
Ska jag, om jag måste lägga ut nya frön, först lägga på ett jordlager?
När är det lämpligast att så gräsmatta?

ALLA tips mottages tacksamt! Har flera ställen i trädgården som behöver sås.

Och så en liten följdfråga i samma tråd  ;): på vissa ställen är det bara mossa som växer, hur gör jag för att få det till gräsmatta?

Vurre

SV: Så gräsmatta * tips önskas
« Svar #1 skrivet: 19 mar-08 kl 11:26 »
Så kul med optimister!  ;D

Skämt åsido, gräsmatta är en näringskrävande kultur och i mitt tycke alldeles för jobbig för att motivera arbets- och pengainsats.

tips:

Gräs växer bra i jord. men dåligt i grus. Du KAN testa med att pytsa på lite näringsrik jord och kratta om, men antagligen gror de frön som är grobara närsomhelst och då riskerar du att sabba det som eventuellt blir.

Lämplig tid att så gräsmatta är vår/tidig försommar men för det mesta är det bättre att göra det i oktober.

En näringsfattig gräsmatta blir full med mossa. Ju skuggigare desto mera mossa. I vissa fall kan man mota mossan med kalk men effektivast är näring.

Man kan hyra en vertikalskärare med vars hjälp man på ett par timmar river upp mossans ovanjordiska delar och stimulerar gräsets nyrotsbildning. Sen ägnar man ett par dar åt att räfsa ihop eländet, samtidit som man funderar var man ska lägga de enorma mängderna och förbannar sin dumhet.

Nästa steg är att gödsla gräsmattan. Framåt midsommar förbannar man sin dumhet igen, eftersom gräset växer som ogräs och behöver klippas fyra ggr/v. Då är det dags att gödsla igen...

På sikt kan man få en bra gräsmatta men bara med gödsling (vattning) och flitig klippning.

De flesta trädgårdsajter har gräsmattetips tror jag. Vi släpper in lammen en sväng på försommaren om vi inte orkar klippa eller så tar vi lien.

« Senast ändrad: 19 mar-08 kl 12:35 av Vurre »
snus? vad är priset på en pris?

Lotus

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 19 mar-08 kl 14:05 »
Åh Vurre!

Vad matt jag blir! Verkar ju väldigt jobbigt att sköta gräsmatta! Speciellt det där med mossan! ???

Var bor du; = kan jag leasa några lamm  ;)?

Vurre

« Svar #3 skrivet: 19 mar-08 kl 14:59 »

Sudret - men lammen äter allt möjligt, inte bara gräs så man ska inte tro att det går att ha rabatter ...

Det enklaste är väl att leva med eländet, eller göra en begränsad gräsmatteyta om man nu promt ska ha någon. Eller göra nåt alternativt  ;) istället

Lotus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 19 mar-08 kl 15:20 »
Sudret - men lammen äter allt möjligt, inte bara gräs så man ska inte tro att det går att ha rabatter ...

Det enklaste är väl att leva med eländet, eller göra en begränsad gräsmatteyta om man nu promt ska ha någon. Eller göra nåt alternativt  ;) istället

Men vad är alternativt?
Har flyttat grusgången och måste ha något mellan gången och ett syrénbuskage. Ca 1,5 meter brett. Ska jag göra rabatt där kanske?

Och mosseländet. Ska jag göra rabatter på de ställena också? Var min första tanke men mannen älskar gräsmatta av någon outgrundlig anledning...

Vurre

« Svar #5 skrivet: 19 mar-08 kl 15:31 »
Syrener förändrar ju bilden. Det är klart att du ska ha gräs där! Syrener har en tendens att sprida sig, så det är bra att köra över småskotten med klipparen regelbundet.

Om din man vill ha gräsmatta istället för mossmatta på andra ställen i er trädgård finns det väl inget som hindrar att han fixar gräsmatta?

Jag tycker att det är bäst att så på hösten, särskilt om man har torra somrar. Vi brukar ofta ha långvarig torka under försommar/sommar, så här är det höstsådd för gräsmatta som gäller.

Kan du inte gräva upp gräsmattan och odla nåt gott istället? OBS inte gräva i närheten av syrener, då gräver man av deras rötter och så blir det nya syrener där det inte ska va.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 19 mar-08 kl 15:38 »
Problemet är att det är så skuggigt på de partier som nu blivit mossbelagda så jag tror att det är svårt att odla där. Får nog hyra en sån där vertikalskärare (kallas det "mossrivare" i folkmun?) och börja om på nytt.

Kanske kan hämta ett jordlass och lägga på innan jag sår den nya gräsmattan (bedvid gången, innan syrénen)...

Tack snälla för tips! Nu gäller det att jag är ute i bra tid i höst då, innan frosten helst ;)

Vurre

« Svar #7 skrivet: 20 mar-08 kl 20:50 »
En man ska hand om sin egen gräsmatta, så låt problemet vila. Min erfarenhet från den tiden jag trodde att det var viktigt med fin gräsmatta är att ju skuggigare desto mossigare. Eftersom jag har lärt mig att man ska välja sina strider gav jag upp den om gräsmattans status.

Det finns en hel del bra perenner som funkar som låg grönska i skugga istället för gräs, men har nackdelen att de inte ska klippas - om man nu är lagd åt det hållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

131 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser