Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla nån sorts svamp?  (läst 1450 gånger)

hustran

Odla nån sorts svamp?
« skrivet: 16 mar-08 kl 09:58 »
Vad gör jag med de "skämda" storbalarna med ensilage? Vi har ngr. som står i en hage, utan nät och plast. De multnar väl ned så småningom men det vore fint att kunna odla tex. svamp i dem. OM det är så, hur gör man? ???

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Odla nån sorts svamp?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-08 kl 10:37 »
Jag tog hand om ett par påbörjade hö-silagebalar som hästägaren inte ville mata hästarna med mera. Hade stått öppna lite länge. Mögel, svamp och sådant.

Jag lade dom på den gamla gödselplattan, där jag har min kompost. Och grävde runt lite med fromtlastaren för att öppna upp. Hade manliga gäster att tillsätta lite flytande kväve-gödsel vid trängande behov. Och vattnade med vattenslang så att det inte blev torrt. Blev fin kompost. Och mycket kompost. Och mååånga maskar. Men det tog två år...

Hade nog gått snabbare om man dessutom tillsatte stallgödsel och/eller hönsgödsel. Och gräver om ibland.

A.

tonebender

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 mar-08 kl 14:45 »
svampar i stort bryter ner vedämnen och det är nog bättre med halmbalar till det. T.ex. ostronmussling
odlas i balar.
Mycelet man ympar in tål inte konkurrens från mögel och annat så halmen/ substratet måste steriliseras först. Typ ångbehandlas.

De härna odlar i hö...
http://www.funginova.se/b_f/odl_teknik.htm

Näst sista boken i länken nedan ( Sandor och Katalin Koso ) är jättebra. Dom beskriver olika metoder att odla otronmussling och låter ingenting förfaras i processen. De använder balarna efter svampodlingen till foder till kor och odlar mask i gödseln efteråt och får ett lååångt kretslopp på det sättet.
http://www.svampodlarna.org/literature.php

:P skar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 17 mar-08 kl 11:00 »
Annars kan du kanske använda balarna till täckodling? Fast det förutsätter att du fortfarande kan dela på dem. Jag har sparat det dåliga hösilaget från i vinter (löst) för att använda det i mitt blivande trädgårdsland.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hustran

« Svar #4 skrivet: 18 mar-08 kl 00:14 »
Tyvärr är det storbalar. de kan jag nog inte flytta längre. Kanske blir det flera innan sommaren också. Vad gör man med dem annars?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 21 mar-08 kl 11:15 »
Be en bonde med frontlastare (lasta i skopa/på gafflar om det inte går att gripa) att köra ut dem i skogen. Eller, som sagt, ta dem till gödselplatta och gör en kompost av dem. Då får du iaf lite nytta av dem. Går i skottkärra också, men inte kul att hantera mögligt hö... <host> <snörvel> :-X

Inte kul om man får många mögliga balar stående heller...

A.

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser